Jump to content

50 éves a NADAP ex FECSKE

JG
2013-05-12 22:16:00

Idén 50 éves az egyetlen magyar tervezésű és építésű szárnyashajó, a NADAP ex FECSKE. Ebből az alkalomból a Velencei-tavon jártunk.

Korábban elhatározott kirándulásunkat kis ünnepséggel kötöttük össze. Ennek keretében a hajó történetét bemutató tablókat készítettünk és adtunk át a hajó jelenlegi üzemeltetőjének. A tabló-készítés illeszkedik korábban megkezdett, s ebben az évben a MagNet Bank támogatásával folytatott programba, melynek lényege, hogy az adott hajó utasai tájékozódhassanak arról, milyen érdekes sorsú járművön utaznak, milyen különlegességek kapcsolhatók az adott hajóhoz.

A tablóátadással egybekötött kis ünnepségre elfogadta meghívásunkat a FECSKE tervezője és a hajót építő váci Dunai Hajógyár építéskori főkonstruktőre is.
A tervező, Beledi Dezső felidézte a hajó építését megelőző kisminta kísérleteket, a korábban próbaképpen épített szárnyas-motorcsónakot, a korabeli követelményeket, a próbautakat. Bevallotta, először nem esett neki jól, hogy szeretett Fecskéjét Nadapra keresztelték át, de később rájött, az új név igenis helyénvaló, mert miképp a Nadap szintezési alappont a térképészetben (utalva a közeli község határában lévő szintezési ősjegyre), úgy a FECSKE-NADAP is egy meghatározott szintet jelent a hazai hajóépítésben.
A hajógyár tervezési osztályát vezető főkonstruktőr, Fekecs Gábor elmondta, a hordszárnyas motorcsónak után egy kisebb szárnyashajót akartak csinálni, de a minisztériumból jelezték, ugorjanak neki, most vagy soha, megépülhet a nagy szárnyas. A FECSKE jó műszaki színvonalon megépült, a próbákon bevált, azonban sorsát és későbbi, meg sem született testvéreinek sorsát megpecsételte, hogy a Magyarország és Szovjetunió közötti megállapodásokba bekerült a szovjet "Rakéta", azaz SIRÁLY szárnyashajók importja, így a hazai gyártás okafogyottá vált, holott volt rá érdeklődés az export piacainkról is. A magyar szárnyas így már 5 év után, 1968-ban szárnyaszegett lett, s hagyományos, ún. vízkiszorításos hajóként folytatta pályafutását. Az 1200 LE-s gépét felváltotta egy 90 LE-s, majd egy egy 240 LE-s, "Z" hajtóműves VOLVO motor, s több átalakítás után négy évtizede a Velencei-tó utazóközönségét szolgálja 100 személyes hajóként.
Számomra külön érdekes információ volt, hogy az aluminiumon alapuló hajóépítés magyar fellegvárában, a váci gyáregységben akkoriban nem csupán a Szovjetunióra figyeltek, figyelhettek, hanem bizony nyugatra is, a hajócsavar kiválasztásánál a nagynevű holland wageningeni intézetre támaszkodtak, sőt, Bécsben is végeztek kisminta kísérleteket.
További érdekesség, hogy ez a szárnyashajó nem a Bécs-Budapest "luxusutakra" készült, a tervezők feladata nem az volt, építsenek egy, a nyugati turisták által megszerethető hajót. A FECSKE bizony hazai forgalomra, méghozzá a "kofa-forgalomra" készült, szerették volna, ha az alföldi zöldségárus gyorsabban jut el a Duna-menti falvakból a budapesti nagyvásárcsarnokba. (Akkoriban az alföldi termelők még nem autóval jártak a "nagybanira", hanem utak és autók hiányában gőzhajókkal a Nagyvásárcsarnokba.)

A hajótablókat Papp István, a hajó mostani parancsnoka, sok éve üzemeltetője vette át, majd sétára indult csapatunkkal a Velencei-tó nádasokkal tarkított vadregényes világába. (A hajó bárki számára megrendelhető a tó hajózási vállalkozásánál.)

A Szúnyog-szigeten megebédeltünk az ízes ételeket megkapva, érthetően tömött csárdában, az alkotó mérnökök további érdekességekkel, történetekkel világították meg a korabeli hazai hajógyártás helyzetét.

Képes beszámolónk:

A NADAP ex FECSKE kívül-belül:

 

A hajó alkotói viszontlátják művűket:


Elhangzanak a beszédek:

Megható pillanat, Szánthó Géza barátunk, az Egyesület alelnöke felkéri az alkotókat, lássák el kézjegyükkel a tablókat:

Majd átadja a tablókat az üzemeltető-parancsnoknak, Papp István úrnak:

Csoportkép az alkotókról és a hajót megbecsülő, lelkiismeretes üzemeltetőről:

Mint egy világpolitikai eseményen, elszánt fotóshad kattogtat, csak éppen nem szenzációra, hanem bensőséges, megkapó pillanatra éhesek:


A többnyelvű tablók:

A "hármas" az egyelőre ideiglenes felhelyezett táblák előtt:


Hajózás a Velencei-tó vizivilágában:

Mókás kedvű kapitányunk szerint a biztonságból sosem elég:

A csárdában és a hajón folytatódott a történetek hallgatása, a "regisztert" is segítő régi fényképek tanulmányozása:

Az ebéd finom volt, csak a desszert sikere lett megörökítve:

Majd jött a "vissza az időben" program, melynek során Beledi Dezső 50 év után ismét a FECSKE kormányánál állt:

Társaságunk egy ifjú hölgy tagja egy korabeli "Füles" címlapkép elkészítését engedélyezte:

Nem maradhatott el a csoportkép sem:

Ő is kedveli a NADAP-ot.


Reméljük, még legalább 50 éven át szolgálja a NADAP az utazókat.
Köszönet illeti a szép ünnepségért és kirándulásért Papp István kapitány urat, Beledi Dezső és Fekecs Gábor mérnök urakat, valamint az egyesület részéről Kádár Zoltánt, Zentai Katit, Dabóczy Gergelyt a tablókészítésért, Szánthó Gézát a szervezésért, tabló- és pólókészítésért, Kalmár Dánielt a pólók megtervezéséért.

Mindenkinek csak javasolni tudjuk: hajózzon a Velencei-tavon, látogassa meg a Pákozdi Emlékparkot, étkezzen a Szúnyog-szigeten.

A fényképeket Kádár Zoltán és Jáky Gábor készítették, a videót Beledi Dezső tervező állította össze.

 

Mai vízállások:

Duna Vízállás [cm]
Budapest 229
Dunaföldvár -27
Mohács 266
Tisza Vízállás [cm]
Tokaj 487
Tiszalök-alsó 75
Szeged 231
Balaton Vízállás [cm]
Balaton átlag 120
Top of Page