50 éves a NADAP ex FECSKE
Idén 50 éves az egyetlen magyar tervezésű és építésű szárnyashajó, a NADAP ex FECSKE. Ebből az alkalomból a Velencei-tavon jártunk.
Korábban elhatározott kirándulásunkat kis ünnepséggel kötöttük össze. Ennek keretében a hajó történetét bemutató tablókat készítettünk és adtunk át a hajó jelenlegi üzemeltetőjének. A tabló-készítés illeszkedik korábban megkezdett, s ebben az évben a MagNet Bank támogatásával folytatott programba, melynek lényege, hogy az adott hajó utasai tájékozódhassanak arról, milyen érdekes sorsú járművön utaznak, milyen különlegességek kapcsolhatók az adott hajóhoz.
A tablóátadással egybekötött kis ünnepségre elfogadta meghívásunkat a FECSKE tervezője és a hajót építő váci Dunai Hajógyár építéskori főkonstruktőre is.
A tervező, Beledi Dezső felidézte a hajó építését megelőző kisminta kísérleteket, a korábban próbaképpen épített szárnyas-motorcsónakot, a korabeli követelményeket, a próbautakat. Bevallotta, először nem esett neki jól, hogy szeretett Fecskéjét Nadapra keresztelték át, de később rájött, az új név igenis helyénvaló, mert miképp a Nadap szintezési alappont a térképészetben (utalva a közeli község határában lévő szintezési ősjegyre), úgy a FECSKE-NADAP is egy meghatározott szintet jelent a hazai hajóépítésben.
A hajógyár tervezési osztályát vezető főkonstruktőr, Fekecs Gábor elmondta, a hordszárnyas motorcsónak után egy kisebb szárnyashajót akartak csinálni, de a minisztériumból jelezték, ugorjanak neki, most vagy soha, megépülhet a nagy szárnyas. A FECSKE jó műszaki színvonalon megépült, a próbákon bevált, azonban sorsát és későbbi, meg sem született testvéreinek sorsát megpecsételte, hogy a Magyarország és Szovjetunió közötti megállapodásokba bekerült a szovjet "Rakéta", azaz SIRÁLY szárnyashajók importja, így a hazai gyártás okafogyottá vált, holott volt rá érdeklődés az export piacainkról is. A magyar szárnyas így már 5 év után, 1968-ban szárnyaszegett lett, s hagyományos, ún. vízkiszorításos hajóként folytatta pályafutását. Az 1200 LE-s gépét felváltotta egy 90 LE-s, majd egy egy 240 LE-s, "Z" hajtóműves VOLVO motor, s több átalakítás után négy évtizede a Velencei-tó utazóközönségét szolgálja 100 személyes hajóként.
Számomra külön érdekes információ volt, hogy az aluminiumon alapuló hajóépítés magyar fellegvárában, a váci gyáregységben akkoriban nem csupán a Szovjetunióra figyeltek, figyelhettek, hanem bizony nyugatra is, a hajócsavar kiválasztásánál a nagynevű holland wageningeni intézetre támaszkodtak, sőt, Bécsben is végeztek kisminta kísérleteket.
További érdekesség, hogy ez a szárnyashajó nem a Bécs-Budapest "luxusutakra" készült, a tervezők feladata nem az volt, építsenek egy, a nyugati turisták által megszerethető hajót. A FECSKE bizony hazai forgalomra, méghozzá a "kofa-forgalomra" készült, szerették volna, ha az alföldi zöldségárus gyorsabban jut el a Duna-menti falvakból a budapesti nagyvásárcsarnokba. (Akkoriban az alföldi termelők még nem autóval jártak a "nagybanira", hanem utak és autók hiányában gőzhajókkal a Nagyvásárcsarnokba.)
A hajótablókat Papp István, a hajó mostani parancsnoka, sok éve üzemeltetője vette át, majd sétára indult csapatunkkal a Velencei-tó nádasokkal tarkított vadregényes világába. (A hajó bárki számára megrendelhető a tó hajózási vállalkozásánál.)
A Szúnyog-szigeten megebédeltünk az ízes ételeket megkapva, érthetően tömött csárdában, az alkotó mérnökök további érdekességekkel, történetekkel világították meg a korabeli hazai hajógyártás helyzetét.
Képes beszámolónk:
A NADAP ex FECSKE kívül-belül:
A hajó alkotói viszontlátják művűket:
Elhangzanak a beszédek:
Megható pillanat, Szánthó Géza barátunk, az Egyesület alelnöke felkéri az alkotókat, lássák el kézjegyükkel a tablókat:
Majd átadja a tablókat az üzemeltető-parancsnoknak, Papp István úrnak:
Csoportkép az alkotókról és a hajót megbecsülő, lelkiismeretes üzemeltetőről:
Mint egy világpolitikai eseményen, elszánt fotóshad kattogtat, csak éppen nem szenzációra, hanem bensőséges, megkapó pillanatra éhesek:
A többnyelvű tablók:
A "hármas" az egyelőre ideiglenes felhelyezett táblák előtt:
Hajózás a Velencei-tó vizivilágában:
Mókás kedvű kapitányunk szerint a biztonságból sosem elég:
A csárdában és a hajón folytatódott a történetek hallgatása, a "regisztert" is segítő régi fényképek tanulmányozása:
Az ebéd finom volt, csak a desszert sikere lett megörökítve:
Majd jött a "vissza az időben" program, melynek során Beledi Dezső 50 év után ismét a FECSKE kormányánál állt:
Társaságunk egy ifjú hölgy tagja egy korabeli "Füles" címlapkép elkészítését engedélyezte:
Nem maradhatott el a csoportkép sem:
Ő is kedveli a NADAP-ot.
Reméljük, még legalább 50 éven át szolgálja a NADAP az utazókat.
Köszönet illeti a szép ünnepségért és kirándulásért Papp István kapitány urat, Beledi Dezső és Fekecs Gábor mérnök urakat, valamint az egyesület részéről Kádár Zoltánt, Zentai Katit, Dabóczy Gergelyt a tablókészítésért, Szánthó Gézát a szervezésért, tabló- és pólókészítésért, Kalmár Dánielt a pólók megtervezéséért.
Mindenkinek csak javasolni tudjuk: hajózzon a Velencei-tavon, látogassa meg a Pákozdi Emlékparkot, étkezzen a Szúnyog-szigeten.
A fényképeket Kádár Zoltán és Jáky Gábor készítették, a videót Beledi Dezső tervező állította össze.
Belépés
Mai vízállások:
Duna | Vízállás [cm] |
---|---|
Budapest | 229 |
Dunaföldvár | -27 |
Mohács | 266 |
Tisza | Vízállás [cm] |
---|---|
Tokaj | 487 |
Tiszalök-alsó | 75 |
Szeged | 231 |
Balaton | Vízállás [cm] |
---|---|
Balaton átlag | 120 |