Jump to content

Felkészülés a jégvédelemre

JG
2012-11-15 20:48:00

Idén az Észak-magyarországi Vízügyi Igazgatóság Tokajban székelő Hajózási Szolgálata adott otthont az országos jégvédelmi értekezletnek.

November 14-én volt a Tokajban állomásozó jégtörő hajók szemléje, melyen a Magyar Hajózásért Egyesület tagjai képezték a JÉGTÖRŐ IX. személyzetét és a JÉGVIRÁG X. személyzetének egy részét. A már négyéves együttműködés lényege, hogy az állami intézmények zöméhez hasonlóan nagyon szoros költségvetéssel gazdálkodó Hajózási Szolgálat nem tarthat fenn mind a 6 működő jégtörő hajójához teljes személyzetet, így létszámigény esetén az egyesület igyekszik pótolni a hiányt, cserébe a tagok kapják a jégtörési szemle élményeit, a tiszai hajózás lehetőségét, vagy jégtörési feladat esetén a munkát. (Igaz, semmiképp sem kívánjuk, hogy akkora jegesedés legyen, amely már a JÉGTÖRŐ IX. bevetését is igényli a kisebb, Tiszára alkalmasabb hajók mellett.)

Az idei szemlén részt vettek a JÉGTÖRŐ IX., a JÉGVIRÁG IX., JÉGVIRÁG X., TARCAL, JÉGVIRÁG I. és JÉGVIRÁG II. hajók.  A tokaji hajósok felkészültségéről meggyőződhettek a más vizügyi igazgatóságoktól, az Országos Vízügyi Főigazgatóságtól, a Belügyminisztériumból és a katasztrófavédelemtől érkezett szakemberek.

November 15-én országos értekezlet keretében 12 vízügyi igazgatóság jégvédelemmel foglalkozó szakemberei és az OVF illetékese tekintették át az aktuális problémákat, beszélték meg a jégvédelmi együttműködést. Igen, a vizügy olyan szervezet - amint azt az egyik tapasztalt mérnök megjegyezte -, mint a honvédség. Az alap- és vezérlő elv a bajtársiasság. Emberek, gépek, sőt, kisebb, közúton is szállítható hajók sietnek mindig a legproblémásabb helyekre.
Az egész ágazatra jellemző anyagi ínség mellett is láthatóan felkészülten és nyugodtan várják az igazgatóságok a tél tábornok támadásait. Természetesen nagy kérdés, meddig lehet halogatni sok-sok szükséges javítást, műszaki fejlesztést. Mert erre minden igazgatóságnál nagy igény mutatkozik. A szakmai felelősség, a fogyatkozó készletek, a lelemény már nem tudják sokáig pótolni a szükséges anyagiakat és a (hajós) munkaerőt. A jégtörő hajózás abban is hasonlít a Honvédséghez, hogy "békeidőben" sokszor nehéz indokolni a ráköltés fontosságát, mindig az aktuális gondok mögé sorolódik. És amikor szükség van rá a katasztrófával fenyegető baj idején, akkor már késő az intézkedés.

Fényképes beszámolónk a jégtörési szemléről (Dabóczy G., és Jáky G. képei):


Mai vízállások:

Duna Vízállás [cm]
Budapest 229
Dunaföldvár -27
Mohács 266
Tisza Vízállás [cm]
Tokaj 487
Tiszalök-alsó 75
Szeged 231
Balaton Vízállás [cm]
Balaton átlag 120
Top of Page