Sikeresen befejeződött az A38 projekt.
Egyesületünk szállította Rév-Komáromba, majd vissza a budapesti rendezvényhajót.
Mint arról több híradás is beszámolt korábban, az A38 koncerthajó 10 évenként esedékes parti szemléjére a rév-komáromi hajógyárban került sor. Az úszóművet itt húzták partra és itt végezték el a szükséges javításokat a hajótesten. A hajó vontatásával Egyesületünket bízták meg. A projekt január 3.-án kezdődött, amikor is az A38-at, illetve a mellé kötött úszóművet (doboz) mind egymástól, mind a parttól el kellett választani. A kikötőhidak daruzásához az alsó-rakpartot lezárták. A hegymeneti úton (2014. január. 04-05-06.) a hajót a SOPRON vontatóhajó továbbította, míg a vonta kormányképességéről az ÚJPEST motoros gondoskodott. Január 7.-én állították sólyára a hajót, illetve még aznap megtörtént a kiemelés is.
Február 1.-én kezdődött a szállítás második része, nevezetesen az A38 vízre tétele, levétele a sólyáról, kötelékbe rendezése, valamint hazavontatása Budapestre. Ezúttal a JÉGTÖRŐ I. volt a kötelék vezérhajója és a SOPRON motoros biztosította a vonta kormányképességét. Míg hegymenetben a vontatmány csellengése, addig a völgymeneti úton az erős szél és a helyenként nagyon alacsony vízállás nehezítette a vontatást. A nehézségek ellenére a megrendelő által kért időpontra, azaz február 2.-án pontosan délre a kötelék megérkezett a Petőfi-híd alatti kikötőhelyre. Az A38 bekötése, illetve a mellék úszómű visszaállítása este nyolc órára befejeződött, a rakpart lezárását nem kellett meghosszabbítani.
Összességében elmondható, hogy az 1600 tonnás, nagy értékű úszómű transzportja, komoly szervezést és rendkívül pontos kivitelezést igényelt, különös tekintettel a megrendelő által megszabott határidőkre. A feladat tervszerű, biztonságos és káresemény nélküli végrehajtásáért köszönet illeti Vasanits Lászlót, egyesületünk hajózási üzemeltetési vezetőjét, aki egyben a kötelék parancsnoka is volt mindkét út során.
A völgymeneti útról készült képes összefoglalót az alábbiakban láthatják:
2014 február 1.-én reggel kezdődik a vízretétel Rév-Komáromban.
Az A38-at hátulról a LODIAR nevű helyi boxer, elölről a JÉGTÖRŐ I. segíti le a sólyáról.
A SOPRON egyelőre fálreáll.
Az erős szélben nehezen csatol fel a JÉGTÖRŐ I.
Amint az A38 lekerül a sólyakocsiról, a SOPRON is elfoglalja a helyét.
Bizony szűknek látszik a kijárat, de a kötelék megindul kifelé.
Az árvízi kapun sikeresen áthalad a vontatmány.
A nyitható híd szabad űrszelvénye is korlátozott
Az erős szél ellenére pont középen halad át a túlméretes szállítmány legmagasabb pontja.
A szűk keresztmetszet meghajózva, fellélegezhet a személyzet.
Kint a nyílt vizen már 14-15 km/h sebességel halad a kötelék.
Az esztergomi híd meghajózása problémamentes.
A pilismaróti rundó után horgonyzás éjszakára, addigra a hajókonyhán elkészül a várva-várt estebéd.
Másnap még a nap is kisüt, a 60 kilométeres szakaszon sok érdeklődő figyeli a karaván elhaladását.
A délelőtti gyors völgymenet után, már csak a budapesti hidak jelenthetnek akadályt.
De a hidak rendre elmaradnak, a vonatmány pedig a géphajók által szakszerűen vezetve, mindig pontosan középen jön át a hídnyílásokban.
Már csak néhány kilóméter a célig.
A Petőfi-híd alatt a kötelék jobbra fordítva, szépen kivitelezett rundóval közelíti meg a kikötőhelyet. Erről a mozzanatról video felvétel készült, amit ide kattintva nézhet meg!
Az egyesület parti személyzete már várja a hajót, hogy elvegye, illetve átadja a köteleket.
Az A38 horgonyra áll.
A hajó parthoz tolva a parti kötelek átadásához.
A JÉGTÖRŐ I. segítségével a kötelek beállítva, a hajó a parttal párhuzamosan pozícionálva.
Kezdődhet a kikötőhidak beemelése.
A hidak helyükre illesztése nem egyszerű feladat.
Délután négy órára mindkét járó a helyére kerül, az A38 fixen áll.
Pontosan időzítve, mellévett alakzatban a SOPRON-nal, érkezik a "doboz".
A JÉGTÖRŐ I. "toló üzemmódban" állítgatja az úszóművet.
A "doboz"-t másfél méterre anyahajójától párhuzamosan kell megtartani, hogy az összekötő hidakat be lehessen emelni.
Sötét lesz, mire erre sor kerül, de este nyolcra minden a helyén van.
Az A38 szállítása nehéz, de szép faladat volt, örömünkre szolgál, hogy részt vehettünk benne!
Fotók: Györkesz Gabriella, Vas Melitta, Bárkányi Csaba, Kosztolicz Péter, Szűcs Zoltán, A38.hu
Belépés
Mai vízállások:
Duna | Vízállás [cm] |
---|---|
Budapest | 229 |
Dunaföldvár | -27 |
Mohács | 266 |
Tisza | Vízállás [cm] |
---|---|
Tokaj | 487 |
Tiszalök-alsó | 75 |
Szeged | 231 |
Balaton | Vízállás [cm] |
---|---|
Balaton átlag | 120 |