Jump to content

Sikeresen befejeződött az A38 projekt.

-vas-
2014-02-06 16:49:00

Egyesületünk szállította Rév-Komáromba, majd vissza a budapesti rendezvényhajót.

Mint arról több híradás is beszámolt korábban, az A38 koncerthajó 10 évenként esedékes parti szemléjére a rév-komáromi hajógyárban került sor. Az úszóművet itt húzták partra és itt végezték el a szükséges javításokat a hajótesten. A hajó vontatásával Egyesületünket bízták meg. A projekt január 3.-án kezdődött, amikor is az A38-at, illetve a mellé kötött úszóművet (doboz) mind egymástól, mind a parttól el kellett választani. A kikötőhidak daruzásához az alsó-rakpartot lezárták. A hegymeneti úton (2014. január. 04-05-06.) a hajót a SOPRON vontatóhajó továbbította, míg a vonta kormányképességéről az ÚJPEST motoros gondoskodott.  Január 7.-én állították sólyára a hajót, illetve még aznap megtörtént a kiemelés is.

Február 1.-én kezdődött a szállítás második része, nevezetesen az A38 vízre tétele, levétele a sólyáról, kötelékbe rendezése, valamint hazavontatása Budapestre. Ezúttal a JÉGTÖRŐ I. volt a kötelék vezérhajója és a SOPRON motoros biztosította a vonta kormányképességét. Míg hegymenetben a vontatmány csellengése, addig a völgymeneti úton az erős szél és a helyenként nagyon alacsony vízállás nehezítette a vontatást.  A nehézségek ellenére a megrendelő által kért időpontra, azaz február 2.-án pontosan délre a kötelék megérkezett a Petőfi-híd alatti kikötőhelyre. Az A38 bekötése, illetve a mellék úszómű visszaállítása este nyolc órára befejeződött, a rakpart lezárását nem kellett meghosszabbítani.

Összességében elmondható, hogy az 1600 tonnás, nagy értékű úszómű transzportja, komoly szervezést és rendkívül pontos kivitelezést igényelt, különös tekintettel a megrendelő által megszabott határidőkre. A feladat tervszerű, biztonságos és káresemény nélküli végrehajtásáért köszönet illeti Vasanits Lászlót, egyesületünk hajózási üzemeltetési vezetőjét, aki egyben a kötelék parancsnoka is volt mindkét út során.

A völgymeneti útról készült képes összefoglalót az alábbiakban láthatják:

01_BL2014 február 1.-én reggel kezdődik a vízretétel Rév-Komáromban.

02_BCSAz A38-at hátulról a LODIAR nevű helyi boxer, elölről a JÉGTÖRŐ I. segíti le a sólyáról.

03_BCSA SOPRON egyelőre fálreáll.

04_GYGAz erős szélben nehezen csatol fel a JÉGTÖRŐ I.

05_BGYAmint az A38 lekerül a sólyakocsiról, a SOPRON is elfoglalja a helyét.

06_BCSBizony szűknek látszik a kijárat, de a kötelék megindul kifelé.

07_BLAz árvízi kapun sikeresen áthalad a vontatmány.

08_GYGA nyitható híd szabad űrszelvénye is korlátozott

09_BCSAz erős szél ellenére pont középen halad át a túlméretes szállítmány legmagasabb pontja.  

10_BLA szűk keresztmetszet meghajózva, fellélegezhet a személyzet.

11_BCSKint a nyílt vizen már 14-15 km/h sebességel halad a kötelék.

12_BCSAz esztergomi híd meghajózása problémamentes.

13_GYGA pilismaróti rundó után horgonyzás éjszakára, addigra a hajókonyhán elkészül a várva-várt estebéd.

A38_KP1Másnap még a nap is kisüt, a 60 kilométeres szakaszon sok érdeklődő figyeli a karaván elhaladását.

A38_KP1A délelőtti gyors völgymenet után, már csak a budapesti hidak jelenthetnek akadályt.

14_BCSDe a hidak rendre elmaradnak, a vonatmány pedig a géphajók által szakszerűen vezetve, mindig pontosan középen jön át a hídnyílásokban.

17_BCSMár csak néhány kilóméter a célig.

 

A Petőfi-híd alatt a kötelék jobbra fordítva, szépen kivitelezett rundóval közelíti meg a kikötőhelyet. Erről a mozzanatról video felvétel készült, amit ide kattintva nézhet meg!

 

15_GYGAz egyesület parti személyzete már várja a hajót, hogy elvegye, illetve átadja a köteleket.

18_BCSAz A38 horgonyra áll.

20_GYGA hajó parthoz tolva a parti kötelek átadásához.

21_A38A JÉGTÖRŐ I. segítségével a kötelek beállítva, a hajó a parttal párhuzamosan pozícionálva.

22_BCSKezdődhet a kikötőhidak beemelése.

23_A38A hidak helyükre illesztése nem egyszerű feladat.

24_BCSDélután négy órára mindkét járó a helyére kerül, az A38 fixen áll.

27_A38Pontosan időzítve, mellévett alakzatban a SOPRON-nal, érkezik a "doboz".

28_SZZA JÉGTÖRŐ I. "toló üzemmódban" állítgatja az úszóművet.

29_A38A "doboz"-t másfél méterre anyahajójától párhuzamosan kell megtartani, hogy az összekötő hidakat be lehessen emelni.

30_BCSSötét lesz, mire erre sor kerül, de este nyolcra minden a helyén van.

Az A38 szállítása nehéz, de szép faladat volt, örömünkre szolgál, hogy részt vehettünk benne!

Fotók: Györkesz Gabriella, Vas Melitta, Bárkányi Csaba, Kosztolicz Péter, Szűcs Zoltán, A38.hu

Mai vízállások:

Duna Vízállás [cm]
Budapest 229
Dunaföldvár -27
Mohács 266
Tisza Vízállás [cm]
Tokaj 487
Tiszalök-alsó 75
Szeged 231
Balaton Vízállás [cm]
Balaton átlag 120
Top of Page