Az AMUR utolsó útja.
Az AMUR Komáromba vontatására Egyesületünk kapott megbízást.
Az AMUR-t a Korneuburgi Hajógyárban, Ausztriában építették 1960-ban a Szovjet állami hajózás (SPD) részére az akkori kornak megfelelő luxus kivitelben. Kabinos személyszállító hajóként a Dunán közlekedett turisztikai feladatokat ellátva.
Az AMUR-t dunai üzemeltetésre tervezték és építették eredetileg, így arra törekedtek, hogy minél kisebb súlyú legyen, tehát kis merüléssel tudják üzemeltetni.
A hajótest, a főfedélzet, valamint a felépítmény teherviselő szerkezete hegesztett acélból, míg a felső felépítmények falai, tetők, kormányállás alumíniumból készültek szegecselt kötéssel csatlakozva az acélszerkezetekhez.
A lakótéri járó fedélzetek a kornak megfelelően, a hajó súlyának csökkentése céljából vörös fenyőfából készültek, így a felépítmények nagy része, valamint a kabinok, válaszfalak is.
Főméretek:
Lmax = 86,18 m (hossza)
Bmax = 14,04 m (szélessége)
Btest = 9,0 m (hajótest szélessége)
T = 1,85/1,53 m (legnagyobb merülés/üresmerülés)
H = 2,90 m (a hajótest oldalmagassága)
D = 895,00 t (legnagyobb merüléshez tartozó vízkiszorítás)
(Adatok az Úszómű Bizonyítványa alapján.)
Eredetileg a hajón 240 utas és 68 fő személyzet részére alakítottak ki szállodai színvonalnak megfelelő ellátást.
A hajó 2000-ben teljesen felszerelt, üzemképes gépészeti berendezésekkel került Magyarországra azzal a céllal, hogy a mai kor igényeknek megfelelően átépítik.
Az átépítésre történő előkészítés folytatása miatt, a hajóból valamennyi burkolatot, berendezést, szigetelést, betonozást, villamos szerelvényt, válaszfalat kibontottak és eltávolítottak, ezeket hulladéktelepre szállították. A bontási anyagok egy része veszélyes hulladék volt, melyeket szétválogatva kellett elszállítani. Ezek után valamennyi helységet kitakarították. A fa szerkezeti elemekből álló fedélzetek meglepően jó állapotban voltak, és ez elmondható az acél, illetve az alumínium elemekről is. A gépészeti berendezések is üzemképes állapotban voltak, a 2 db Deutz RBV 8 M 545, 2x1200 Le (2x883 kW) teljesítményű főmotor üzembe helyezését, beindítását elvégezték.
A hajót a felügyelet 2006-ban, 75/1111/2006. számon, U-10673 – 30 nyilvántartási számú hajójegyzékbe felvette. „Rendeltetése: Átépítésre váró nem közforgalmú úszómű” szövegű bejegyzéssel, 2008. április 14.-ig szóló érvényességgel engedélyezték a vízen tartását.
Tekintettel arra, hogy a végső felújításra végül nem került sor, a hajót félreállították. Sokáig az Óbudai sziget mellett vesztegelt, ekkoriban több cikk is megjelent a roncsnak tűnő hajóról, pl. az urbanista blogon. Mivel a hajó nem talált olyan gazdára, aki a felújítást elvégezte volna, tulajdonosai a fémhulladékként történő értékesítése mellett döntöttek. A hajó elbontására az SLK komárnoi hajógyárban került sor.
Az AMUR helyszínre szállítására Egyesületünk kapott megbízást, annak veszteglőhelyéről a nagy Dunára történő kirendezésére és vontába vételére 2012. 04. 15.-én, a vontatásra 04. 16.-án került sor.
Belépés
Mai vízállások:
Duna | Vízállás [cm] |
---|---|
Budapest | 229 |
Dunaföldvár | -27 |
Mohács | 266 |
Tisza | Vízállás [cm] |
---|---|
Tokaj | 487 |
Tiszalök-alsó | 75 |
Szeged | 231 |
Balaton | Vízállás [cm] |
---|---|
Balaton átlag | 120 |