Jump to content

A MAHOSZ nyílt levele.

2012-06-18 14:05:00

A Magyar Hajózási Országos Szövetség nyílt levélben fordult az illetékes állami vezetőkhöz a vízállásjelentés  megszűntetésének ügyében.

Szövetségünk értesülve arról, hogy ismét napirendre került a vízállás és gázló adatok közzétételének megszüntetése, levélben fordult az illetlékes állami vezetőkhöz, amit alább mutatunk be:
"A napokban arról értesültünk a sajtóból, hogy Magyarországon megszűnik a rendszeres (napi és egyes vízmércéken óránkénti) vízállásjelentés és feltehetőleg vele együtt a gázlójelentés is. A vízállás valamint annak tendenciájának ismerete a hajózásban (és nem csak ott) biztonsági kérdés. A hajó vezetőjét nemzetközi szerződések alapján kihirdetett jogszabályok arra kötelezik, hogy a víziút jellemzőinek megfelelően állapítsa meg hajója merülését és magasságát, továbbá ehhez az értékhez kapcsolódnak azok a döntések is, amelyek a hajókötelékek összeállításáról szólnak. A vízállás és tendenciájának ismerete szükséges továbbá a biztonságos sebesség eléréséhez szükséges teljesítmény/terhelés arányok meghatározásához is.

A vízállás és a hajóút állapotának közlésére hatályos jogszabály kötelezi a víziút fenntartóját, valamint ezen adatok közlése a Duna tekintetében a Belgrádi Egyezményt végrehajtó Duna Bizottság irányában is kötelezettsége az országnak.

Ezt a kötelezettséget minden ország tiszteletben tartja, teljesíti, mivel nem pusztán a hajózás érdeke az, hogy az adatok ismeretében hajói biztonságosan áthajózhassanak a kedvezőtlen adottságú szakaszokon (ilyen kedvezőtlen adottságú helyekkel szép számmal rendelkezünk, pl. a Duna magyar és magyar-szlovák szakaszán 50 ilyen helyet tartanak nyilván). Az állam éppen úgy érdekelt ebben, mert az adathiányból származó balesetek súlyos következményei terhelhetik a környezetet, természetet, esetleg az ivóvíznyerő helyek biztonságát is.

A hajózás messze a legbiztonságosabb közlekedési forma, de ennek vannak feltételei, amelyet részben a hajó üzemeltetőjének, másrészt az államnak kell biztosítania. A vízállásokat mérő vízmércék az állam tulajdonában vannak és az adatok birtoklása, elemzése, azok alapján számos döntés az állam monopóliuma.

Szövetségünk véleménye szerint a vízállások és a gázlóadatok nyilvánosságra hozatala állami kötelezettség és annak elmaradása esetén bekövetkező károk nem háríthatók a hajók vezetőire vagy üzemeltetőire. Hamar bekövetkezhet olyan baleset, amely a hajó hídszerkezettel ütközéséhez, a kis mélységű szakaszon fennakadásához és esetleg lékesedéséhez vezet. Mindkét esetben emberek élete kerül veszélybe, fennáll a környezet/természet jelentős károsodásának esélye. Az OVSZ honlapján jelezte, hogy ideiglenesen továbbra is közöl adatokat az interneten, ez azonban nem megnyugtató és érzékelhető a bármely pillanatban történő adathiány lehetősége.

Felhívnánk a figyelmet arra a jogesetre, amelyben az Egyesült Államok kormánya vesztett pert, mert nem közölte a hajóút biztonságos használatához szükséges adatokat a hajótulajdonosokkal.

Kérjük Önöket, mint az illetékes állami vezetőket, hogy az ügy gyors rendezésére szíveskedjenek intézkedést hozni. Szakmai érveinket - szükség esetén – készséggel ismertetjük részletesebben is.

Tájékoztatjuk Önöket, hogy levelünket – az Önökhöz érkezést követő napokban – honlapunkon nyilvánosságra hozzuk. Mivel az időveszteség e kérdésben egyben veszélyforrás is, ezért a levelünket e-mailben haladéktalanul megküldjük."

Az eredeti cikk itt érhető el!

vizmerce

Mai vízállások:

Duna Vízállás [cm]
Budapest 229
Dunaföldvár -27
Mohács 266
Tisza Vízállás [cm]
Tokaj 487
Tiszalök-alsó 75
Szeged 231
Balaton Vízállás [cm]
Balaton átlag 120
Top of Page