Jump to content

100 éve történt

-vas-
2013-09-08 17:01:00

1913-ban állt szolgálatba Magyarország első tengeri hosszújáratú személyszállító hajója, a FERENCZ JÓZSEF KIRÁLY gőzös.

1904-ben a magyar kormány 10 évre szóló koncessziós szerződést kötött a Cunard Line hajózási vállalattal, hogy az Amerikába irányuló magyar kivándorlási forgalmat ellenőrzése alá vonja, illetve azt Fiumébe terelje. A Cunard hazai partnere az Adria Magyar Királyi Tengerhajózási Részvénytársaság volt. A szerződés értelmében, minden magyar kivándorlót Cunard hajón kellett utaztatni Fiuméból, azaz a kormány monopóliumot biztosított a Cunard-nak a magyar kivándorlók elszállítására. Ennek fejében a társaságnak 10 koronát kellett befizetnie az ún. Kivándorlási Alapba minden utas után. 1904 és 1914 között 317.325 kivándorló utazott Fiuméból az USA-ba, a csúcsidőszakokban évente 30-50.000 fő. Ezzel Fiume a nyolcadik legnagyobb kivándorlási kikötő lett az európai kontinensen.

A koncesszió lejárta előtt, új jelentős fejlesztési programot készítettek elő, melynek részese lett volna a Cunard mellett az Adria Társaság is. Ennek keretében a magyar Adria öt nagy mélytengeri személyszállító hajót rendelt Nagy-Britanniában a Fiume-New York útvonalra. Ezekből azonban már csak kettő jutott el Magyarországra 1913-14-ben. A FERENCZ JÓZSEF KIRÁLY és a FERENCZ FERDINÁND gőzösöket az 1914-ben esedékes új szerződés megkötéséig a Fiume-Szicília-Málta-Észak-Afrika-Kanári-szigetek-Spanyolország turista szolgálatra osztották be. A Cunard és az Adria között végül létre is jött szerződés 1914-ben, de a háború kitörése miatt annak végrehajtására már nem kerülhetett sor. A harmadik, a KÁROLY FERENCZ JÓZSEF nevű, még építés alatt álló gőzöst a Britek a sólyán lefoglalták és később TITANIA néven a Royal Navy csapatszállító és ellátó hajója lett. A maradék két hajó pedig már nem épült meg.

FJK04

A FERENCZ JÓZSEF KIRÁLY gőzös átnézeti rajza.

A FERENCZ JÓZSEF KIRÁLY gőzös részletes leírását adja a Shipbuilding and Shipping Record magazin 1914. április 23.-i száma:

A hajó a Clyde Shipbuilding & Engineering Company hajógyárban épült Glasgow-ban és gépészeti berendezései is itt készültek Szép vonalvezetésű gyors hajóról van szó. Lakóterei a kornak megfelelő luxus kivitelben készültek. Az utasterek világosak, fűthetőek és megfelelően szellőztethetőek. Az általános szellőztetés mellett minden kabint külön elektromos ventillátorral is felszereltek. Az utasok kényelme érdekében, az építésnél minden apró részletre ügyeltek.

A hajó főméretei:

Hosszúság: 335 ft.

Szélesség: 46 ft. 6 in.

Magasság: 25 ft.

A hajó építése az Osztrák Lloyd és a Lloyd’s Register of Shipping 100 A1 besorolásának megfelelően történt..

FJK_ebed

A hajó első osztályú étkezője.

Az első osztályú étkező a csónak fedélzeten található. A szalon falai magyar kőrisfából készültek szépen dekorált mennyezettel. Ennek a fedélzetnek a végén van a dohányzó szoba, gesztenyefa borítással, melyek paneljein a felkeresendő helyek látványával díszítettek fába vésve. A kárpitozás marokkói bőrből készült.

FJK_doh

A dohányzó szalon.

Közvetlenül az étkező felett található a fehérrel keretezett tükör panelekkel borított zene szalon. A kárpit selyem moquette, illetve tapéta, a padló parkettázott, amit perzsaszőnyegekkel borítottak. A szalon különlegessége a különösen nagy ablakok, melyek nagyon vidámmá és otthonossá teszik ezt a helyiséget. A másik kellemes különlegesség a sétafedélzeten található téli kert, melynek felső része teljesen üvegből készült, így az utasok kilátását semmi sem korlátozza.

FJK_zene

A zeneszalon

Ezen a fedélzeten találhatóak a nappaliból, hálófülkéből és fürdőszobából álló lakosztályok is, melyek külön sétafedélzet résszel is rendelkeznek. A nappali Sheraton mahagóniból készült, míg a hálórész szürke szikamórfából és magyar kőrisből. Itt mindent úgy rendeztek be, hogy a lehető legpazarabb és legkényelmesebb legyen. Az első osztályú lakóterek minden ágya neptun ezüst berakású, néhány közülük Pullmann típusú, a többi a szokásos hajóágy típusú.  A Pullmann ágyakat úgy szerelték, hogy lehetővé tegyék a kabin nappaliként való használatát napközben. Az ágyak ugyanis lehajtva kanapévá alakíthatóak.     

FJK_lakoszt

Egy lakosztály hálófülkéje.

Minden nyilvános helyiséget, átjárót, stb. egymáshoz kapcsolódó gumi lapokkal burkoltak. Hideg és meleg édes víz minden szobába be van vezetve. A konyha, a kamra, a sütöde mind a legmodernebb berendezésű. Luxus mellékhelyiségek találhatók a hajó számos jól megközelíthető részén. A fürdők és a szaniterek szerelvényei kiválóan kidolgozottak. A fürdők mind hideg és meleg édesvízzel, mind hideg és meleg tengervízzel ellátottak. Orosz fürdők, tű és tusfürdők is rendelkezésre állnak. Az utasok elégedettsége érdekében még egy fodrászüzlet is elhelyezést nyert a hajón. Az utasok teljes komfortjához hozzájárul az általuk igénybe vehető kórházi és orvosi szoba is.

FJK_C

Hideg-meleg vizes mosdók a C fedélzet kabinjaiban.

A hajó elején a harmad-osztályú utasok részére rendeztek be lakótereket. Tűzoltók, szakácsok, stewardok és a kiszolgáló személyzet egyéb tagjai mind hátul laknak, kivéve a matrózokat, akik a fokszli (orrbástya) alatt kaptak szállást. A tisztek és a gépészek szállása a felső fedélzeten van a parancsnoki híd alatt.

A hajó fel van szerelve vezeték nélküli távíróval. A kormánymű telemotorral hajtott Wilson-Pirrie rendszerű. Elektromos világítás a hajón mindenütt be van vezetve, hűtőrendszer és hőszigetelt kamrák a készletek és hűtött áru számára szintén a hajó felszereléséhez tartoznak. Welin csónakemelőkkel lehet a mentőcsónakokat leengedni és felhúzni, valamint az egyik csónakot Parsons motorral látták el.

FJK_pincer

A hajópincérek formaruhája: zöld szmoking sárga-fehér csíkos mellénnyel.

A hajó meghajtó gépezete Yarrow, Schlick & Tweedy rendszerű, kiegyensúlyozott négyszeres expanziójú gőzgép csoportból áll (221 in., 32 in., 47. in. és 68 in átm. X 48. in. löket), amit négy darab egy végű kazán táplál gőzzel (14 ft. 3 in. átm. X 11 ft. 9 in. hossz.). Ezek a kazánok Howden befúvóval készültek és 225 lb. per sq in. nyomáson dolgoznak.  

A gépházat a legújabb és legmodernebb berendezésekkel látták el a gazdaságos működés és a legmagasabb hatásfok elérésének érdekében. Weir féle kiegészítő berendezések teljes skálája beépítésre került, beleértve az Uniflux fő és csörlő gőzkondenzálókat, felületi- és kontaktégőket, és Weir szivattyúkat. A vízáramlást mind a fő, mind a kisegítő gőzkondenzátorokhoz Drysdale centrifugális szivattyú biztosítja. Amennyire lehetséges a gépalkatrészek mind megduplázottak, hogy biztosítsák a folyamatos és hatékony hajózást.

FJK_01

A FERENCZ JÓZSEF KIRÁLY próbaúton 1913-ban.

A próbaúton a gépészeti berendezések a legkisebb probléma nélkül, kielégítően működtek és biztosították a 15 csomós sebességet. A tulajdonosokat Rolland Sándor, az Adria társaság elnökhelyettese, valamint az úr titkára képviselte.

Mai vízállások:

Duna Vízállás [cm]
Gönyü 22
Budapest 147
Dunaföldvár -82
Mohács 232
Tisza Vízállás [cm]
Tokaj 460
Tiszalök-alsó -152
Kisköre-alsó -270
Szeged 82
Balaton Vízállás [cm]
Balaton átlag 112
Top of Page