Jump to content

Megépülhet a gönyűi torkolati mű (?)

JG
2014-07-07 00:21:00

Megoldódik a Mosoni-Duna legnagyobb problémája? Lesz egyszer Győrben normális, immár duzzasztott vízszint? Ha igen, utána mekkora hajókkal lehet felhajózni a régió központjába?

Egyesületünk korábban több fórumon is kifejezte véleményét, miszerint ha duzzasztják a Mosoni-Dunát, akkor olyan méretű hajózsilipet kell építeni, amely nem vágja el végleg Győrt a nagyhajók forgalma elől, sőt, kívánatos volna, hogy a jövőben - tekintettel Győr rendkívül gazdag műemléki környezetére és turisztikai vonzására - a szállodahajók is felhajózhassanak a városba.

Úgy tűnik, köztes megoldás körvonalazódik, ami mindenképpen jobb, mint ha csak kishajóknak épülne zsilip.
A duzzasztó az alábbi képen lévő helyre épülne.

A Kisalföld cikke a témáról:

Nyolcvanezer igen után: a szigetközi Öreg-Duna is bekerült a támogatott fejlesztések közé.

Ülést tartott szerdán Halászin a Szigetközi Fejlesztési Tanács, most először konkrétumok is elhangzottak azon ügyek előrelépéseiről, amiket a Kisalföld népi kezdeményezésében két éve megfogalmaztunk (a győri Mosoni-Duna és a szigetközi Öreg-Duna vízszint-rehabilitációjáról). Németh József regionális vízügyi igazgató a forráslehetőségekről beszélt.

„Már tart a 2014–2020 közötti pályázati időszak előkészítése: jó néhány projektjavaslattal álltunk elő. A KEHOP-alapból a vízügyi célokra országosan 250 milliárd forint jut, ebből a régióba 70 milliárd forint érkezhet" – közölte az igazgató. A Győr–Gönyű kikötő új befektetője hosszú távon biztosíthatja a kikötő működését, 400–500 ezer tonna éves áruforgalommal.

Babos Attila, a tanács elnöke úgy fogalmazott: „Örömmel látjuk, hogy a gönyűi kikötőben előrelépés történt, ez a fejlesztési tanács kemény kiállásának is köszönhető." Jövőre az állami infrastrukturális fejlesztéseknek el kell készülnie.

„A gönyűi torkolati művel kapcsolatos viták végére is pont kerülhet" – folytatta Németh József. „A Mosoni-Duna vízszint-rehabilitációja KEHOP-forrásból, a vízügyi ágazat keretéből valósulhat meg. A fejlesztés bekerült az operatív programba, a minisztérium elfogadta" – ismertette az igazgató. Jelenleg 19 milliárdos keretet rendeltek mellé. „Árvízvédelmi szempontból is fontos, hogy megvalósuljon: úgy látjuk, a műtárgy árvízkapus funkciót is kaphatna. A 2013-as árvízkor egy gönyűi árvízkapu Győrben 90 centiméterrel alacsonyabb vízszintet eredményezett volna. Ez óriási előny: a kapunak hevesebb árhullámoknál van létjogosultsága. Szeretnénk ezt a funkciót is megvizsgálni, s költségszámítást végezni.

Úgy tűnik, a mostani pénzügyi keretből megvalósítható. A torkolati mű a kikötő, Győr, a Rába és a szigetközi talajvíz szempontjából is fontos lenne" – mondta. A műtárgyba építendő hajózsilip kérdésében is kompromisszum születhet. Szóba került negyven, de 140 méter hosszú is – utóbbi több milliárd forinttal többe kerülne. „Úgy tűnik, 12-szer 85 méter hosszú hajózsilip épülhet: ez a megegyezés született a közlekedési tárca és a vízügyi felső vezetés között" – mondta az igazgató.

„A másik projekt, ami bekerült a csomagba 29,3 milliárd forinttal, a felső-dunai ágrendszer árvízvédelme és vízpótlása. Egyelőre annak kell örülni, hogy bekerült, a megvalósításig még sok csatát kell megvívnunk."

Bekerült még a Rába-völgy projekt is, melynek költsége 10,6 milliárd forint lehet: ennek a beruházásnak is fontos a gönyűi torkolati műtárgy megvalósulása.

Néhány azok közül, amit javasolt még a vízügyi igazgatóság, de nincs a „csomagban": a Cuha-völgy árvízvédelmi fejlesztése (2,2 milliárd forint), a Rábaköz-Tóköz vízpótlása (4,8 milliárd), a Holt-Marcal rehabilitációja (1,7 milliárd forint).

 

Mai vízállások:

Duna Vízállás [cm]
Budapest 229
Dunaföldvár -27
Mohács 266
Tisza Vízállás [cm]
Tokaj 487
Tiszalök-alsó 75
Szeged 231
Balaton Vízállás [cm]
Balaton átlag 120
Top of Page