Jump to content

Győrig jöhetnek a hajók

kisalfold.hu
2014-10-20 11:10:00

A gönyűi torkolati műben 85 méteres zsilip épülhet

Uniós forrásból előkészítik a szigetközi Öreg-Duna és a Mosoni-Duna győri szakaszának vízszintemelését. A gönyűi torkolati műben 85 méteres zsilip épülhet. A luxushajók nem, de a turistahajók többsége ezen be tudna jönni Győrig.

gyor1

A 2014–2020 közötti uniós pályázati időszakban a KEHOP-alapból a vízügyi régióba 70 milliárd forint érkezhet. A Mosoni-Duna vízszint-rehabilitációja is bekerült az operatív programba, a minisztérium elfogadta, tavasszal 19 milliárd forintot rendeltek mellé. A gönyűi torkolati mű a kikötő, Győr, a Rába és a szigetközi talajvíz szempontjából is fontos lenne. Németh József regionális vízügyi igazgató elmondta: az elképzelés mellé rendelt milliárdok nem változtak. A másik, 29,3 milliárd forinttal bekerült projekt a felső-dunai ágrendszer árvízvédelme és vízpótlása, melybe az Öreg-Duna vízszintemelése is beletartozna.

A Kisalföld 2012-es, 82 ezer aláírással támogatott népi kezdeményezése is ezeket célozta meg.

A nagyprojektek között szereplő öreg-dunai és mosoni-dunai beruházás előkészítése már – uniós forrásból – zajlik. Várhatóan – még az előző uniós pénzügyi cikluskeret terhére – jövőre lesz lehetőség újabb forrásokat szerezni a munkákra, erre várják a pályázati kiírást. Az engedélyezési tervek, vázrajzok, megvalósíthatósági tanulmányok készülnek, de 2015-ben e munka még nagyobb erővel folytatódhat. Úgy tűnik, 2016-ban lehet majd beadni azon pályázatokat, melyek már a kivitelezést célozzák meg.

gyor2

Óriási lehetőség

A gönyűi torkolati műben egy 12-szer 85 méter hosszú hajózsilip épülhet. Ez a megegyezés született a közlekedési tárca és a vízügyi vezetés között. Szóba került 40, de 140 méter hosszú is – utóbbi több milliárd forinttal többe kerülne. Győr számára fontos a mű megépítése: Borkai Zsolt polgármester korábban kijelentette, hogy ha kell, maguk is megépítik a gumigátat. Azt mondta: „Ahhoz, hogy a város tovább tudjon lépni a turizmusban, nélkülözhetetlen a vízszint rendezése. Óriási lehetőség rejlik a folyókban, nem fogunk még évtizedeket várni." Most annyit tett hozzá: ha ez megvalósul, lendületet ad a turizmusnak, s ehhez minden segítséget megadnak. „Az előkészítés elindulása már komoly eredménynek tekinthető."

A külföldi vendégek tekintetében Győr országosan a hetedik legnépszerűbb város még úgy is, hogy a Mosoni-Dunán a medersüllyedés miatt vízről hajóval gyakorlatilag nem lehet bejönni a városba. Már évekkel ezelőtt felmerült, hogy a Bécs–Pozsony–Budapest hajójáratba bekapcsolnák Győrt: ehhez szükséges a hajózsilipes torkolati mű, mely magával vonná a vízszintemelést is. „Támogatnám Győr bekapcsolását a Bécs–Budapest hajójáratba. Korábban Ausztriában voltak is hasonló egyeztetések, ám az itteni feltételrendszer hiányában ezekben nem lehetett továbblépni" – mondta Borkai.

gyor4

85 méter a határ

A Mahart PassNave – mely Budapestről Bécsbe is indít járatokat – 20 hajóból és 9 szárnyashajóból álló flottája éves átlagban közel 500 ezer utast szállít. A flotta többsége nincs 85 méter hosszú, így a hajózsilipen keresztül be tudna jönni Győrbe. A külföldi luxushajók viszont nem. Két, egyenként 135 méteres, többemeletes vízi jármű vesztegelt július végén a bősi erőmű felújítása miatt a gönyűi kikötőben. Budapestről Amszterdamba tartottak holland nyugdíjasokkal, akiket buszokkal – Győr helyett – Pozsonyba vittek városnézésre.

Emiatt mondja Szalma Botond, a Magyar Hajózási Országos Szövetség elnöke, hogy ha már hajózsilip épül, nagyobbat kellene oda tervezni. Egy másik megkérdezett szakember szerint viszont a méretnél az is meghatározó, hogy Győrnél mekkora vízi jármű tud megfordulni, s a duzzasztás után milyen lehet a Gönyű és Győr közötti szakaszon a merülési mélység.

gyor6

Fejlesztés a terv

Tavaly decemberben két minisztérium közös közleményben közölte, hogy a fokozódó dunai hajózás és a hozzá kapcsolódó erősödő turizmus hatására nagyobb hangsúlyt fektet a kormány az ágazatot érintő infrastrukturális fejlesztésekre. A magyar állam tulajdonrészt vett a Mahart Passnave Kft.-ben, amely a várhatóan növekvő igények kielégítésére három újabb nemzetközi kikötő üzembe helyezését tervezi 2015-ben.

Az eredeti cikk itt érhető el!

Mai vízállások:

Duna Vízállás [cm]
Budapest 229
Dunaföldvár -27
Mohács 266
Tisza Vízállás [cm]
Tokaj 487
Tiszalök-alsó 75
Szeged 231
Balaton Vízállás [cm]
Balaton átlag 120
Top of Page