Jump to content

120 éves a magyar hajózás

JG
2015-05-20 22:44:00

Ha a magyar hajózást csak a MEFTER Rt. létrehozásától számítjuk, akkor az idén 120 éves hajózásunk. Ebből az alkalomból a MAHART-DDSG Kft. szervezett ünnepet.

A cég, mely az egykori (egyébként jogilag ma is létező) nagy hajózási vállalatunk utódjának tekinti magát a MEFTER - MESZHART - MAHART - MAHART-DDSG "vérvonal" alapján, szép ünnepséget szervezett az EURÓPA hajón. A rendezvényen megjelentek hazai hajózási vállalkozások képviselői és szép számban a MAHART egykori folyami és tengerész tisztjei.
Mátyás Tibor, a MAHART-DDSG Kft. ügyvezetője köszöntötte az egybegyűlteket, majd áttekintést adott az elmúlt 120 év vállalati történetéről. Utána Becsey Zsolt helyettes államtitkár adott képet a fejlesztések kívánatos irányáról, és a "rajnai törvénykezés" szomorú elkerülhetetlenségéről. A vállalat jelenéről és terveiről Vdovitchenko Viatcheslav, a Kft. többségi tulajdonosának, a First-DDSG Logistics Holding GmbH-nak vezérigazgatója beszélt. A terveik között szerepel két DDSG-s "stein"-nek, a Dürnsteinnek és a Greifensteinnek felújítás utáni újbóli hadrendbe állítása.
Végezetül Novák Tibor hajóskapitány beszélt. Rejtő Jenő ismert történetét idézte, miszerint elmondjam-e lesüllyedésem történetét, na inkább nem, mert itt és most nem illő. Megköszönte az ünnepséget, a meghívást, s felidézett sok-sok egykori kollégát úgy tekintve, hogy teljesen családias légkörben vannak a hajósok.

A beszédek után a vendégek megtekintették a felújított MISKOLC motorost. Érdekes, hogy a kormányállás már nem emelhető, de mint kiderült, ez a szépen véghezvitt munka egy hibája, rövidesen orvosolják. A segédüzem és a elektromos vezetékezés teljesen új, sokat költöttek a kabinokra is. A MISKOLC ismételt üzembe állításáról egy nappal szétvágása előtt döntöttek. Tegyük hozzá, jól!

A teljesen megújult kormányállásban találkozott egymással a 1967-es átépítésének egyik tervezője, Varga Imre és az ukrán tulajdonos vezérigazgatója. Szép és megható pillanat volt.


A rendezvény négyfogásos ebéddel és budapesti sétahajózással folytatódott, majd ért véget.

Köszönjük az ünnepet MAHART-DDSG Kft!
Az ünneprontás minden szándéka nélkül azonban mondjuk ki azt, amit Novák kapitány úr az ünnepi emelvényról nem akart. Azért ez a MAHART már nem az, s főleg nem a MEFTER. A 2013-ban csinos, 11 milliárdos bevételű cégnek ugyanis nincs egyetlen hajója sem. A géphajókat, a bárkákat a tulajdonostól bérli. Vesztesége (mely 2012-ben és 2013-ban 1-1 milliárd volt) nyilván függ a bérleti díjaktól, melyek 2013-ban havi 800 ezer eurót tettek ki. És ennek a cégnek a másságát mutatja az is, hogy a MISKOLC kapcsolótábláján német és cirill betűs feliratok vannak, hogy a rendezvényre szóló meghívó első oldalán látható óbudai tolónak ma már nem piros-fehér-zöld a kéménygallérja.

Mindezek ellenére örüljünk, hiszen a MAHART a DDSG-vel együtt van, szaporítja a magyar lobogók számát, s foglalkoztat még magyar hajósokat is.
Talán egyszer majd ismét akkora lesz az állami figyelem a hajózás terén, mint 120 éve, s akkor majd ismét lehet építkezni.

Mai vízállások:

Duna Vízállás [cm]
Budapest 229
Dunaföldvár -27
Mohács 266
Tisza Vízállás [cm]
Tokaj 487
Tiszalök-alsó 75
Szeged 231
Balaton Vízállás [cm]
Balaton átlag 120
Top of Page