Jump to content

Búcsúzott a Balatontól az Akali

siofoki-hirek.hu
2016-02-16 21:22:00

Új honi kikötője Barcson, a Dráván lesz.

A Balatoni Hajózás Zrt. elbúcsúzhatott az Akali nevű, 90 személyes vízibuszától, amelyet a barcsi önkormányzat vásárolt meg turisztikai célokra. A vízibusz útnak indításával jelképesen kezdetét vette a Bahart 170. hajózási szezonja, amelynek hivatalos indulása március 26-án lesz, az újjáépített Siófok katamarán első útjával.

akali1

A Bahart munkatársai, a Társaság vezetése és az új tulajdonos képviselőjének jelenlétében február 15-én délután zsilipelték át a Sió csatornába az 57 éves Akali vízibuszt, és indították útjára a Drávára, ahol már az idei szezonban a Duna-Dráva Nemzeti Park területén szolgálhatja az utazóközönséget. Az elmúlt hét intézkedései és időjárási körülményei alapján hajózhatóvá vált a Sió csatorna, így a hajó hétfői átzsilipelését követően másnap reggel folytatja útját Barcs felé.

Az AKALI vízibusz üzembiztonsági és műszaki szempontból is kifogástalan állapotban áll majd szolgálatba a Dráván, ahol bekapcsolódva a turisztikai kínálatba, még hosszú éveken keresztül biztosíthat színvonalas hajózási lehetőséget az utasoknak.

- 100 fő körüli kapacitású, eladó hajót kerestünk, amelyet lehetőleg ráfizetés nélkül, gazdaságosan tudunk üzemeltetni. Az Akali a turizmust kiszolgáló jármű, amely a turistáknak azt az igényét is kielégíti, hogy a vízről is megcsodálhassák a Dráváról nyíló gyönyörű panorámát. A hajó ugyanazt a célt szolgálja majd, mint a Balatonon, így nem kell átalakítani, csak a szükséges átvizsgálást, javításokat végezzük el. Az engedélyek beszerzését követően minél előbb, akár már tavasszal szeretnénk üzembe helyezni. A Dráván valójában nincsenek hajózási szokások, a Vízügynek van lehetősége hajózni, illetve egy vállalkozás volt, amely korábban hajót üzemeltetett, ez azonban csődbe ment. A barcsi önkormányzat által jelenleg megvásárolt Akali vízibusz az első olyan hajó, amely a turizmust szolgálja ki, és önkormányzati tulajdonban van, így kezd feléledni a térségben a vízi turizmus - nyilatkozta Karvalics Ottó Barcs Város polgármestere.

akali2

Az 1959-ben épült, 26,5 méter hosszú Akali vízibusz – eredeti nevén Megyer – több mint 50 évet szolgált a Balatonon, jobbára menetrendi hajóként közlekedve. A 301-es típusú vízibuszokat 1956-tól kezdődően gyártották Vácott, a Dunai Hajógyárban. Az eleinte teljesen zárt kivitelű hajók alumínium-magnézium ötvözetből készültek, szegecselt bordázattal és héjazattal, így tömegük és külső méreteik lehetővé tették, hogy – bár magasabb költségekkel, de – közúton, felépítmény-bontás nélkül is szállíthatóak legyenek.  Az Akali 301-es típusú vízibuszt a Mahart a Nikex-től vette át a T110-es uszályért. Az 1990-es évek első felében az utas komfort javítása érdekében átalakították a hajót Siófokon.  Erősebb szerkezetű, nyitott fedélzettel ellátott, de a hátsó utasteremben továbbra is zárt felépítménnyel látták el.

Az utóbbi években jellegzetes piros színéről messziről felismerték az utasok az Akalit, amely 2013-tól kifejezetten kerékpáros járatként szolgált a Balaton nyugati medencéjében a Balatongyörök-Balatonmária-Szigliget útvonalon, majd 2015-től már Badacsonyig. A vízibusz több mint 50 évig szolgált az idén 170 éves jubileumi szezonját ünneplő Balatoni Hajózási Zrt. flottájában.

- Az Akali vízibusz 1959-ben épült, több mint 50 évet szolgált a Balatonon, és mostantól a barcsi önkormányzattal kötött megállapodásunk alapján a Dráván folytatja tovább pályafutását. – mondta el a hajóbúcsúztatón Kollár József vezérigazgató, aki a zsilipelés folyamatát is ismertette. - A zsilipelés egy viszonylag ritka esemény, a Sión 2015-ben hajóztuk fel a Beatrix nevű hajónkat, és előtte több mint 10 évig nem hajózott fel a csatornán hajó. Lefelé 2014-ben ment utoljára a Beloiannisz nevű nagyhírű hajónk. A zsilipelés során a hajózsilip kamráját 3800-4000 köbméter vízzel árasztják el, ekkor kinyílhat a felvízi zsilipkapu, behajózik a hajó, majd 15-20 perc alatt kiürítik a hajózsilip kamráját. Ekkor egy szintbe kerül a Sió meder és a hajózsilipben lévő víz, meg lehet nyitni az alvízi részen is a zsilipkapukat, így kerül a Sió csatornára a hajó – mondta el a Bahart vezérigazgatója.

akali3

- Örömteli feladatként tekint Társaságunk arra, hogy a közgyűlés által 2015 decemberében elfogadott középtávú stratégia megvalósítását össze kell hangolnia az időközben született kormányhatározattal, mely szerint a Balatoni Hajózási Zrt. kétszer 2 milliárd forint fejlesztési támogatást kap. A Bahart esetében nevesített források felét a hajópark korszerűsítésére fordítjuk majd, mindez 3 új hajó beszerzésére és további hajók, valamint a kompok felújítására ad lehetőséget. Jelenleg a Siófok katamarán felújításán dolgozunk, amely reményeink szerint a Balaton legexkluzívabb hajója lesz, mozgássérült lifttel, üvegpadlóval, és több újítással ellátva. Ezzel párhuzamosan már dolgozunk a Beatrix nevű hajó felújításán is, amely a tervek szerint a következő hajózási szezonban állhat majd szolgálatba. Ez az Ukrán hajó a Dunáról érkezett a Balatonra, nagyságrendileg 200 fő befogadására alkalmas, gazdaságosan jól üzemeltethető típus. A források másik feléből, a kikötőfejlesztésre szánt 2 milliárdos összegből a közforgalmú kikötők fejleszthetők, és esetleg egy ipari kikötő létesítése körvonalazódhat – mondta el az eseményen Kollár József vezérigazgató.

akali4

Az Akali vízibusz búcsúja is kifejezi, hogy a Bahart elindult a modernizálás útján, és a hajópark fokozatos felújításával, korszerűsítésével, a flotta tervezett bővítésével a régió kiemelkedő szolgáltatója, a települések és rendezvényeik összekapcsolásával „A Balaton motorja” kíván lenni. A hajózási szezon nyitányaként a Társaság üzembe állítja a megújult, 500 személyes Siófok katamaránt, amely számos újdonságot tartogat, és amelyet az ünnepélyes átadón – március 26-án –  láthat a közönség először.

Szerző: Milei Barbara, Fotók: Gáti Kornél

Mai vízállások:

Duna Vízállás [cm]
Budapest 229
Dunaföldvár -27
Mohács 266
Tisza Vízállás [cm]
Tokaj 487
Tiszalök-alsó 75
Szeged 231
Balaton Vízállás [cm]
Balaton átlag 120
Top of Page