Jump to content

Már a hosszú hétvége négy napján is lehet sétahajózni a Balatonon

sonline.hu
2016-03-13 11:43:00

Bár a 170. hajózási idény csak nagyszombaton indul.

sfkatAz újáépített Siófok katamarán

Bár a 170. hajózási idény csak nagyszombaton indul, már a hosszú hétvége négy napján is lehet sétahajózni a Balatonon, siófoki és füredi beszállással.

A Balatoni Hajózási Zrt. szakembergárdája e közben még a napokban is dolgozik az újjáépített Siófok katamaránon, hogy 26-án ünnepélyesen átkelhessen Füredre. A viteldíjak arányosabbá válnak és csak az ésszerűsítés jegyében szüntettek meg egyes járatokat, ugyanakkor újakat is menetrendbe állítanak – cáfolta ezzel Kollár József, a Bahart vezérigazgatója azokat a sajtóhíreket, miszerint az idén drágábban lehet hajózni a Balatonon és kevesebb hajó jár majd.

– Volt olyan járat, amit évente 170 utas vett igénybe, néhány ilyen valóban megszűnik az ésszerűsítés jegyében – így Kollár József. – Jelentős különbség például a vasúttal szemben, hogy nekünk állami támogatás nélkül, piaci alapon kell fenntartanunk egy közszolgáltatást, a menetrendi hajózást. Az utazási szokások, az igények alapján ugyanakkor a Füred-Siófok viszonylatban később, este kilenc után is közlekedik hajó a főidényben, Csopakot és Alsóörsöt is bevesszük egy körjáratba, új lesz heti kétszer a györök-máriai járat, vagy például bevonjuk Szigligetet is a hajós turizmusba. A jegyár néhány esetben 100-200 forinttal nő amiatt, hogy az eddigi három helyett négy díjsávot vezetünk be; eddig ugyanannyit fizetett, aki Siófokról Tihanyig ment, mint aki csak Füredig. Ezen változtatunk, távolságarányosabb lesz a menetjegy ára. Más emelkedés nem lesz és a komp-viteldíjak se változnak.

A komp jóval előbb tavaszi menetrendbe kezdett mint korábban, aminek máris látszik az eredménye: az első két hónapban négymillió forintnyi pluszt hozott a 2015-ös számokhoz képest. A Bahart-vezérigazgató arról is beszélt: igen kedvezőek a cég 2015-ös mutatói. – Hetvenmilliós eredményt terveztünk, ezzel szemben várhatóan megismételjük a 2014-es 110 milliót, amiben pedig a keszthelyi kikötő értékesítéséből származó eredménynövekmény is benne volt. Tavaly e nélkül, ráadásul kánikulai, tehát a hajózás számára kedvezőtlen nyári hetekkel hoztuk ugyanazt, amiért becsülöm minden kollégámat. Árbevételben 100 milliós növekedésre voltunk képesek 2014-hez képest.

Sosem volt lehetőség előtt áll a hajózási társaság Kollár József szerint. A 300 milliárd forintos balatoni fejlesztési keretből négymilliárddal részesedhet a cég, kettőt hajóbeszerzésre- és felújításra költhet, a másik kettőt kikötőfejlesztésre. Hogy ez mekkora összeg: nincs 400 millió forint az éves beruházási keretük. Három vadonatúj, 200-250 fős hajóval bővítenék a flottát, a következő években – árulta el a vezérigazgató – meg kell(ene) kezdeniük műszaki bázisuk elköltöztetését is az egykori halászati telephelyre, a mostani hajózási sziget így a turizmus szolgálatába állhatna.

Nagy a csábítás, keresett a hajós

Komoly probléma a hajós elvándorlás: a tavalyi szezon vége óta nyolc hajós hagyta el a Bahartot. Nagy a külföldi csábítás, ezt ellensúlyozandó azok számára, akik idehaza képzelik el a jövőjüket, összeállítottak egy „itthon marasztaló”, perspektívát kínáló csomagot.

Tíz év, dupla annyi vitorlás

Az alsóörsi kikötőépítést azért tartja fontosnak a Bahart-vezér, mert „nem akarjuk elveszíteni a pozíciónkat a vitorlázásban, meg szeretnénk őrizni azt, hogy a balatoni kikötőhelyek egyharmadával mi rendelkezünk”.  Kollár József szerint kikötőhely-felfutás várható a Balatonnál (épül a fenyvesi, a vitorlásszövetség is bázist hozna létre, s a 300 milliárdos programban is lesz forrás bővítésre), érdemes tudni, hogy az elmúlt tíz évben duplájára nőtt a vitorlások száma a magyar tengeren.

A 170. hajózási idény következik

A 170., jubileumi idény a Siófok katamarán avatásával indul (ha igaz, miniszteri „asszisztálással”), májusban a Kelén és a Helka születésnapját ülik a hajósok és utasaik, júniusban az első Nemzeti Regatta indul Siófok partjai előtt (a Nemzeti Vágta mintájára hazai települések nevezhetnek), ez utóbbi kétnapos, hagyományteremtő előszezoni rendezvény lesz, az utószezonban, szeptemberben pedig a szokásos hajósnapot bővítik fesztivállá.

Az eredeti cikk ITT érhető el!

Mai vízállások:

Duna Vízállás [cm]
Budapest 229
Dunaföldvár -27
Mohács 266
Tisza Vízállás [cm]
Tokaj 487
Tiszalök-alsó 75
Szeged 231
Balaton Vízállás [cm]
Balaton átlag 120
Top of Page