Arcunkra fagyott a mosoly a jégtörőn
Szegednél, a befagyott Tiszán dolgozik a JÉGVIRÁG V.
Szeged
A Jégvirág V.-re keresztelt jégtörőre szálltunk fel pénteken délelőtt a szegedi medencés kikötőben, hogy a kemény mínuszoktól befagyott Tiszán feltörjük a jeget a több mint negyvenéves, majd húszméteres acélmonstrummal.
Naponta kétszer-háromszor fut ki a szegedi medencés kikötőből a JÉGVIRÁG V.-re keresztelt jégtörő hajó Szűcs Balázs kapitánnyal a fedélzetén.
A jégtörőt, ha a szükség úgy hozza, bármikor bevethetik a Tisza Csongrád megyei szakaszain, ezért központi előírás, hogy a medencés kikötő környékének jegét naponta többször törje fel a Jégvirág – így riasztás esetén minél előbb a megadott helyszínen tud lenni.
Meg kell előzni a jeges árt
Tegnap mi is felültünk rá: a hőmérő mínusz nyolc fokot mutatott, de a jeges Tiszán menetszélben a hőérzetünk még ennél is alacsonyabb volt. Szó szerint arcunkra fagyott a mosoly, amikor az ötventonnás monstrummal elindultunk feltörni a jeget.
Kozák Péter, az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (Ativizig) vezetője elmondta, hogy utoljára 2012-ben állt így be a nagy hideg miatt a folyó. Most becslése szerint legalább tízcentis jégpáncél borítja. – Ha a Tisza bármely szakaszán jégtorlasz alakul ki, az fizikai gátat szab a felsőbb szakaszokról érkező árhullámoknak, amelyek nem tudnak áthaladni rajta, és felduzzadnak.
A képre kattintva galéria nyílik meg!
– Ezt a jeges árvizet kell megakadályoznia a két jégtörőnknek, és ezért kell folyamatosan szabad utat törnünk nekik a medencés kikötőnél – magyarázta Kozák Péter.
Gázolajjal és teával megy
Az első utunk iszonyú robajjal járt, hiszen a péntekre virradóra a kemény fagyban teljesen beállt folyó jege csak nehezen adta meg magát az ötven tonnának. A jégtörő ugyanis pusztán a súlyával zúzza szét a táblákat. – A második fordulónál már könnyebb a dolog, hiszen a fellazított jég miatt a jégtörő fara hullámokat tud gerjeszteni, ami a hajótól távolabb is megrepeszti a jeget – magyarázta Szűcs Balázs hajóskapitány.
Egy jégtörőre nagyhajóvezetői jogosítvány szükséges, de ezzel sem mehet mindenhol az ember. A folyók különböző szakaszaira egyedi vonalvizsgát kell tenniük a kapitányoknak. Szűcs Balázs négy éve dolgozik az Ativizignél, korábban Szerbiában volt vállalkozása, semmi nem kötötte a hajókhoz. Ezután került mostani munkahelyére, ahol megtetszettek neki a nagyhajók – ezért tanulta meg vezetésüket. A kapitány fülkéjében központi fűtés van, s amíg a hajó gázolajjal, Szűcs Balázs forró teával tankol fel egy-egy út előtt.
Sziszifuszi jégtörés
Az idén 44 éves Jégvirág V.-öt Balatonfüreden gyártották, és Szeged az első szolgálati helye. A 19 méteres hajó képes a tizenöt kilométeres óránkénti sebességre is, de extrém hidegben – amilyen a mostani is – maximum öt kilométer per órával szeli a jeget.
A hajó a folyó élővilágát nem zavarja, a halak jóval a jégpáncél alatt már elvermelték magukat. Nem zavarta a robaj a medencés kikötő jegén totyogó kacsákat sem: már hozzászoktak ahhoz, hogy az utóbbi napokban többször is kifut jeget törni a Jégvirág. Szűcs Balázs úgy számolta, hogy a jelenlegi időjárás mellett a délelőtt megtört jég délutánra újra befagy a kikötőben, ezért délután és este is ki kell futnia.
A jégtörőt nevével ellentétben nem csak télen használják – az év többi időszakában többek között a folyóban feltorlódott akadályokat tudja felszámolni, és vontatóhajóként is remekül alkalmazható.
Belépés
Mai vízállások:
Duna | Vízállás [cm] |
---|---|
Budapest | 229 |
Dunaföldvár | -27 |
Mohács | 266 |
Tisza | Vízállás [cm] |
---|---|
Tokaj | 487 |
Tiszalök-alsó | 75 |
Szeged | 231 |
Balaton | Vízállás [cm] |
---|---|
Balaton átlag | 120 |