Digitalizálták a Szőke Tisza hajónaplóját
IV. Károly névre keresztelt és szegedi halálában Szőke Tisza néven ismert lapátkerekes gőzhajó eredeti hajónaplójába most bárki belelapozhat.
Igazi kortörténeti és hajózástörténeti ritkaságot sikerült digitalizálni a a Szeged Panoráma blognak: a születésekor IV. Károly névre keresztelt és szegedi halálában Szőke Tisza néven ismert lapátkerekes gőzhajó eredeti hajónaplójába most bárki belelapozhat. A digitalizált dokumentum ide kattintva tekinthető meg.
Az 1979-es, Szegedre való megérkezést követően a hajó egyik kabinjában fedezték fel az 1947-ben már Szent Imrére keresztelt gőzös iratanyagát és terveit. Miután a Szegedi Városi Tanács a Csongrád Megyei Vendéglátóipari Vállalt és a Szegedi Hőforrás és Fürdők kezelésbe adta, Szilágyi Árpád vezetésével közel 500 ezer forintot költöttek a Szőke Tiszára.
Az elmúlt évtizedek hányattatásai a gőzös iratait sem kímélték. Amikor 2001. augusztus 13-án a Szegedi Közéleti Kávéház rendezvényén Szilágyi Árpád átadta a hajó eredeti terveit Popovits Józsefnek, a Mahart Tiszyacht Kft. akkori vezetőjének, ez az utolsó bejegyzés született a hajónaplóba: „A Mahart Tiszayacht Kft. a Szőke Tisza feltámasztásáért is dolgozik Popovits József”. Azóta a terveknek nyoma veszett, de a hajónapló megmaradt.
Egy balesetet is feljegyeztek
A gőzös adatai mellett a hajónaplóba – a kapitány kérésére – minden olyan, említésre méltó eseményt, javítást, anyagigénylést feljegyeztek, mely a hajó életében történt. Így olvasható, hogy számos szerszámot, kötelet, vitorlavásznat rendeltek. A nagyjavítások után rögzítésre kerültek a beavatkozások, módosítások is. Még egy baleset leírása is bekerült a dokumentumba:
1920. X. 6. 236. számú jelentés
Kormányhavária
A gőzös a régi mosoni duna kiágazásánál völgymenetben kormányhaváriát szenvedett. Sem árúban, sem emberéletben kár nem történt, hatóságnak bejelentve nem lett.
1926 végén a gőzöst fenékjavítás miatt az óbudai hajógyár dokkjába küldték. A következő évben, január 8-án ezzel a bejegyzéssel indult útjára:
A gőzös a dokkból kijött. A dokkban végzett munkák: 1 tönklemez kicseréltetett, több horpadás kiigazíttatott, fenék átfesttetett, max. jelek ellenőriztettek és újra átfesttettek.
1919 szeptemberében a kapitány feljegyeztette, hogy a hajó ponyvakészletéből három darabot elloptak, és kéri ezek pótlását. A hónap végén a hallban az egyik utas egy üveg asztallapot eltört, így ezt is pótolni kellett.
1929 január 9-én bejegyezték, hogy a 2092-es számú kazánon, mintegy 170 centiméter hosszú repedést fedeztek fel, és kérték, hogy engedélyezzék ennek javítását. 1930-31 telén nagyjavításra ismét a dokkba küldték a hajót. Ekkor számos kisebb-nagyobb átalakítást, kiigazítást, korszerűsítést végeztek a gőzösön.
Belépés
Mai vízállások:
Duna | Vízállás [cm] |
---|---|
Budapest | 229 |
Dunaföldvár | -27 |
Mohács | 266 |
Tisza | Vízállás [cm] |
---|---|
Tokaj | 487 |
Tiszalök-alsó | 75 |
Szeged | 231 |
Balaton | Vízállás [cm] |
---|---|
Balaton átlag | 120 |