Jump to content

Etelka, a magyar szupertanker

MTI
2012-10-14 20:12:00

Az Osztrák-Magyar Monarchia egyetlen kőolajszállító hajójáról, az Etelkáról nyílik kiállítás októberben a fiumei (rijekai) levéltárban, írta vasárnapi számában a Novi list című horvát napilap.

etelka1

A tankhajó 1892. december 12-én kötött ki először Fiumében, 3500 tonna Batumiból származó nyersolajjal a tartályaiban. A hajót a budapesti Kőolaj-finomító Gyár Részvénytársaság építtette az Egyesült Királyságban.

Az egycsavaros tengeri gőztanker hossza 88,08 méter, legnagyobb szélessége 11,39, magassága pedig 8 méter volt. 3620 tonna maximális teherbírása miatt a maga korában szupertankernek minősült. Egy kirakodással 20 napra elegendő nyersolajat biztosított a fiumei gyárnak, amely havonta ötezer tonnát tudott feldolgozni.

Az Etelka négy éven át szállított nyersolajat Fiumébe Batumiból, amelyet a Rothschild bankárcsalád tett az akkori idők egyik legjelentősebb kikötőjévé. Ők finanszírozták a Kaszpi-tengeri Bakut és a Fekete-tengeri Batumit összekötő vasút megépítését, megbízható nyersanyagellátást biztosítva ezzel többek között a szintén Rothschild érdekeltségű fiumei finomítónak is.

A Rothschildok 1886-ban megalapították a Bnito néven ismert Kaszpi- és Fekete-tengeri kőolajvállalatot. Így nem véletlen egybeesés, hogy a Baku-Batumi vasutat 1883-ban, éppen a fiumei finomító megnyitásának évében fejezték be. Ezt nem kérdőjelezi meg az a tény sem, hogy Batumi fejlesztése mögött a család francia, a fiumei finomító mögött pedig a bécsi ága állt – állítja Djekic, aki a rijekai állami levéltárban kiállított anyag egy részét is éppen a Rothschild leszármazottaktól kapta.

Az Etelka négy éven át volt a Rothschildok jól átgondolt, teljes kört bezáró üzleti láncolatának az egyik kulcsfontosságú eleme. Ez a helyzet a galíciai kőolajmezők felfedezésével az 1890-es évek derekán megváltozott. A korábban kőolajimportőr Monarchia egy csapásra a világ harmadik legnagyobb kőolajtermelőjévé vált, az Adria-parti finomító pedig a vasúton érkező galíciai nyersanyag feldolgozására állt át. Az Etelka munka nélkül maradt. A hajót 1896-tól az olajfinomító társaság által alapított Photogen Forgalmi Rt. szállítmányozási vállalat vette át, majd 1909-ben megvette az osztrák-magyar haditengerészet. A háborús időkben Vesta néven hajózott, petróleumot és fűtőolajt szállítva.

Az I. világháború után háborús kártérítés részeként a tankert Olaszország kapta meg, ahol először Marta néven az olasz hadiflotta kötelékében, majd 1926-tól, az akkor megalakult Agip szolgálatában hajózott. 1936-ban visszakerült a haditengerészethez, Olaszország kapitulációja után pedig a német hadsereg hadizsákmányaként hajózott 1944 júliusáig, amikor Livorno előtt torpedók elsüllyesztették. 1947-ben a hajóroncsot kiemelték és bontóba szállították – foglalta össze a Novi list.

Eredeti cikk itt!

etelka2

Mai vízállások:

Duna Vízállás [cm]
Budapest 229
Dunaföldvár -27
Mohács 266
Tisza Vízállás [cm]
Tokaj 487
Tiszalök-alsó 75
Szeged 231
Balaton Vízállás [cm]
Balaton átlag 120
Top of Page