Jump to content

Bontják a IV. KÁROLY-t (ex FELSZABADULÁS, SZŐKE TISZA)

JG
2012-10-01 21:49:00

A Szeged Panoráma blog értesülése szerint megkezdődött a Szőke Tisza bontása.

Az utolsó kétkéményes, ma is világ legnagyobbjai között számontartott folyami gőzhajó 1976-ig járt a Dunán többféle néven. Építésekor utolsó királyunk, Boldog Habsburg Károlyról a IV. Károly nevet kapta, majd az első világháborút követő forradalmi, véres időkben SAS-ra keresztelték. 1930-ban lett Szent Imre, majd 1950-ben, a "fordulat éve" után FELSZABADULÁS. Mérete, szépsége úgy tűnik arra sarkallta a mindenkori politikai rezsimet, hogy nekik tetsző, emblematikus nevet adjanak neki.

1978-ban állóhajóként kerül Szegedre, éppen a becsei zsilip elkészülte előtt, melyen már nem fért volna át. Itt discóhajó lesz Szőke Tisza néven. 2000-től nem használt állóhajóként a tápéi öbölben áll. Készülnek tervek, páylázatok teljes újjáépítésére (melyek során az egész hajótest minden darabja kicserélésre került volna), de különböző, nagyrészt adminisztratív okok miatt nem sikerül a források megszerzése.

2012-ben elsüllyed. Március közepén a Magyar Hajózásért Egyesület és a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány önkéntesei egy lelkes szakértő hajóvezető vezetésével és finanszírozásával megpróbálják kiemelni. A víz olyan mennyiségben tört be, hogy ez nem sikerül.

Az elsüllyedés utáni, a hajó védettségére irányuló eljárásban a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal - véleményeztetve a hajó kiemelésének, majd kisólyázásának, felújításának lehetőségeit - végül csak a hajó egyes részeit, köztük a gőzgépet védi le. Ezek a részek megőrzendők, hulladékként nem hasznosíthatók. Az állam nem él elővásárlási jogával, így egy hajóbontó vállalkozás tulajdonába kerül.

A hajóbarátok aktuális nagy és költséges feladata a levédett gőzgép, kormányszervó, s más részek megmentése, biztonságos helyre szállítása.

Mai vízállások:

Duna Vízállás [cm]
Budapest 229
Dunaföldvár -27
Mohács 266
Tisza Vízállás [cm]
Tokaj 487
Tiszalök-alsó 75
Szeged 231
Balaton Vízállás [cm]
Balaton átlag 120
Top of Page