Gyorskomp Badacsony és Fonyód között?
Rövidesen elkészül a megvalósíthatósági tanulmány a 2. balatoni kompról, tudtuk meg dr. Horváth Gyulától, a Balatoni Hajózási Zrt. (Bahart) vezérigazgatójától.
A 2. kompjárat megvalósításának első tervei még a ´90- es évek elejére nyúlnak vissza, amikor a Révfülöp–Balatonboglár útvonalat szemelték ki a célra. Lakossági tiltakozás miatt később Pálkövéhez helyezték át a tervezett útvonalat, de újabb lakossági tiltakozás miatt végül azt is elvetették. Ezután kezdtek foglalkozni a Badacsony–Fonyód közötti komp megvalósításának ötletével. 2006 márciusában még kísérleti járatot is indítottak. Akkor Horváth Gyula azt nyilatkozta, 2009-től már rendesen közlekednek a gyorskompok. A beruházás költségét jelenleg mintegy nyolcmilliárd forintra becsülik. A pénzből meglévő kikötők, utak átalakítását, hajók beszerzését, valamint a járulékos infrastruktura kiépítését finanszíroznák. Az 5,5 kilométeres távot az új kompjárat 20 perc alatt tenné meg, így legalább kétszer olyan gyors lenne, mint a jelenlegi kompok. A 60–65 méter hosszú komphajókon 48– 50 autónak és az egyéb terheléstől függően 350–1000 utasnak lenne hely. A kompokra terelnék azt az évi 100–120 ezer utast, aki jelenleg személyhajókon közlekedik. A becslések szerint a szántódi rév gépjárműforgalmának 20– 25 százaléka is átterelődne az új kompra, és hasonló mennyiségű új igényben is bíznak.
Korábban a két település vezetői mellett a terv fő támogatója volt Suchman Tamás, a Balatoni Fejlesztési Tanács (BFT) előző elnöke. A most megjelent Nemzeti Hajózási Stratégia tervezete is szükséges fejlesztésként számol a komppal – igaz, az első változatban tévesen Révfülöp–Badacsony útvonallal szerepeltették, amit később Badacsony– Fonyódra korrigáltak.
Mint Horváth Gyula a napokban elmondta, a megvalósíthatósági tanulmány elkészülte után kezdődik a kiértékelés és a lakossági fórumok szervezése az érintett térségben. Amennyiben minden rendben megy, utána egy újabb pályázat következhet a projekt konkrét megvalósítására.
Közelebbi fejlesztés a cégnél az a két „gyorshajó”, amit már a következő szezonban használni szeretnének. A 24– 25 személyes járművek akár 50–60 kilométeres sebességgel is képesek közlekedni, de a vezérigazgató mégsem tart attól, hogy balatoni megjelenésük felháborodást keltene.
– Gyorshajók ma is közlekednek a tavon, ez önmagában nem okozhat problémát. A kérdés az, hol és hogyan használják ezeket. Azt javasoltuk a nemzeti hajózási stratégia készítőinek, hogy az állam hirdessen koncessziót a gyorsjáratú balatoni hajókra, és szigorú feltételrendszerrel egy vállalkozás kaphassa meg ezt a jogot. Így be lehetne tartatni az ésszerű szabályokat – állítja Horváth Gyula.
Badacsony mellett volt már más ilyen nagy közlekedési beruházás. Az előző Orbán-kormány idején kezdték el építeni a hegyet északról elkerülő főutat, hogy Badacsonytomajt, Badacsonyt tehermentesítsék a nagy átmenő forgalom alól. Az elkerülő nyugati végének építése azonban elbukott a lápos területet védő természetvédők ellenállása miatt. Emiatt aztán a keleti részen, az Örstől induló szakaszt sem építették meg, mert a tördemici kényszerkijárat nem tudná átvezetni az ott megjelenő hatalmas forgalmat.
Az eredeti cikk itt olvasható.
Képek: JG.
Belépés
Mai vízállások:
Duna | Vízállás [cm] |
---|---|
Budapest | 229 |
Dunaföldvár | -27 |
Mohács | 266 |
Tisza | Vízállás [cm] |
---|---|
Tokaj | 487 |
Tiszalök-alsó | 75 |
Szeged | 231 |
Balaton | Vízállás [cm] |
---|---|
Balaton átlag | 120 |