Jump to content

A Főváros lehetne a Duna-part egyetlen ura.

-vas-
2012-09-14 10:51:00

Jövő január 1-jével ingyenesen a Fővárosi Önkormányzat tulajdonába kerülnének a budapesti kerületi önkormányzatoknak a Duna partvonalával közvetlenül határos ingatlanjai.

A terveket egy belügyminisztériumi (BM) törvénytervezet tartalmazza, írja az MTI. A kormányzati honlapon közzétett tervezet - amelyet a kormány még nem tárgyalt, ezért az nem tekinthető a kabinet álláspontjának - indokolásában az olvasható: a Duna kiemelt helyet tölt be az ország életében, így Budapestnek is fontos, hogy a város közigazgatási területén belüli, a folyó partvonalával közvetlenül érintkező, önkormányzati ingatlanok egységes szempontok alapján legyenek hasznosítva, fejlesztve. Ez a közlekedés, az idegenforgalmi lehetőségek kiaknázása, valamint az árvíz elleni védekezés szempontjából is fontos - érvel a BM.

Forrás: portfolio.hu

Augusztusban a BKK már elkészítette a fővárosi Duna-partok fejlesztési koncepciójának első munkaanyagát. A tervezetről várhatóan ősszel dönthet a közgyűlés.

A tervezett, és mindenképpen megépítendő új sétány egységes láncolatba fűzné a belvárostól északra és délre elterülő, zöldbe ágyazott vízpartokat (például a Dagály fürdő és a Népsziget, illetve a Nehru park – Millenniumi Városközpont környékét), és új köztereket hozna létre a főváros leglátogatottabb részén. A kikötőket is jobban elérhetővé tenné, így a mainál virágzóbb állóhajó-kultúra jöhetne létre. A megvalósítás 2014 után, az akkori uniós forrásokból képzelhető el, ha a koncepció támogatást nyer.

A koncepció mellett szól, hogy a kormány a Kossuth tér átépítésének tervei között elfogadta egy Duna-parti sétány megépítését, ami a Parlament és a folyó között húzódna. Az állóhajók, pontonok, vízi teraszok elterjedését Finta Sándor, az új fővárosi főépítész, kívánatosnak tartja.

parlament

A koncepció elkészítését a  fővárosi közgyűlés amiatt kérte a BKK-tól, mert a folyam fővárosi partjait a közúti közlekedés vette birtokba, a part és a kikötők gyalogosan szinte elérhetetlenné váltak, a szabadidős tevékenységek kiszorultak, a személyhajózás jelentéktelenné vált, a kikötők bérletéből befolyó fővárosi bevételek pedig elenyészőek a kiadásokhoz, például az árvízi védekezés költségeihez képest.

Az elmúlt évtizedekben Nyugat-Európa számos nagyvárosa küzdött hasonló problémákkal. Ha azonban Lyonban, Barcelonában, sőt Belgrádban sikerült a vízparton emberhez méltó léptékű, izgalmas és vonzó városi környezetet teremteni, akkor a BKK szerint ez Budapesten is lehetséges.

A helyzetelemzés nyomán egyértelművé vált, hogy már rövid távon is egységes rakparti igazgatásra és átláthatóbb közterület-használati szabályokra van szükség, áll a koncepcióban. Ez azonban csak eszköz a parthasználatból befolyó bevételek növelésére, amelyeket a BKK elsősorban a közterületek fejlesztésére, a turisztikai kínálat erősítésére és a kikötők működésének rendezésére javasol felhasználni.

ujpesti_rakpart

A koncepció a szállodahajókkal is foglalkozik. A belvárosi folyamszakaszon számos szállodahajó-kikötő működik ugyanis, amelyek közművesítés (áram, csatorna) és normális közlekedési kapcsolatok híján állandó konfliktusokat okoznak a lakossággal. A BKK előzetes vizsgálatai szerint ezeket a hajókat – esetleg néhány belvárosi kikötési pont megtartása mellett – inkább egy-két széles, jól kiépített szakaszra kell összpontosítani – mint például az Újpesti rakpart vagy a CET környéke –, ahol a szükséges közművek, autóbusz-parkolók stb. kényelmesen kiépíthetők.

CET

A koncepció emellett számos egyéb úszómű elhelyezését is felveti: a hajdani dunai uszodák felélesztése éppúgy az elképzelések között szerepelhet, mint az úszóházak engedélyezése az Újpesti-öbölben vagy a Ráckevei-Dunán. A rakparthasználat szempontjából elsődleges a tervek szerint bővülő tömegközlekedési hajóállomások közelítése a nagy forgalmú tömegközlekedési csomópontokhoz.

Forrás: index.hu

Mai vízállások:

Duna Vízállás [cm]
Budapest 229
Dunaföldvár -27
Mohács 266
Tisza Vízállás [cm]
Tokaj 487
Tiszalök-alsó 75
Szeged 231
Balaton Vízállás [cm]
Balaton átlag 120
Top of Page