Jump to content

A SZŐKE TISZA gőzgépe menthető, de a hajótest bontásra kerül.

-vas-
2012-08-18 11:47:00

Az állam nem él a Szőke Tisza elővásárlási jogával, nem nyilvánítják műemlékké a gőzöst

szoke_tisza2

Szeged - Bonthatják a szegedi gőzöst: nem kell az államnak a Szőke Tisza. Az illetékes minisztérium szerint az állam nem él a Szőke Tisza elővásárlási jogával, nem nyilvánítják műemlékké a gőzöst. A hajótest nagy részéből ócskavas lesz.

Az eredeti cikk innen tölthető le!

A Szőke Tisza gőzhajó állapota mára sajnos rendkívüli mértékben leromlott a többszöri átalakítások, korszerűsítések, az elmúlt évek karbantartásának hiánya, s nem utolsósorban elsüllyedése miatt. Ezeket figyelembe véve több szakértő is úgy foglalt állást, hogy a hajótest helyreállítása ma már nem lehetséges, de több részegysége még megmenthető. A hajó bontása rövid és hosszabb távon egyaránt költségekkel járhat, ennek mértéke jelenleg kiszámíthatatlan. A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal tájékoztatása szerint a hajó rendkívül rossz műszaki állapotára való tekintettel a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szakértője a védetté nyilvánítást nem támogatta – közölte érdeklődésünkre az Emberi Erőforrások Minisztériuma Kultúráért Felelős Államtitkársága, hozzátéve: a tárca az állam elővásárlási jogának gyakorlását a Szőke Tisza gőzhajó esetében nem támogatja. – Ugyanakkor bízunk benne, hogy a hajó leendő tulajdonosa mindent megtesz majd a hajón található megőrzendő emlékek védelme érdekében – tették hozzá.

 

A minisztérium nyilatkozatával akár pont is kerülhet a február végén a jég nyomásától elsüllyedt gőzös történetének végére. A Szőke Tisza Hajó Kft. tulajdonában lévő hajót május végén értékesítették: egy értékmentéssel és fémkereskedéssel foglalkozó társaság nyerte meg a hajóra kiírt ártárgyalást. Júniusban megírtuk: mivel műemlékvédelmi eljárást kezdeményezett a Kulturális és Örökségvédelmi Hivatal a Szőke Tisza ügyében, az adásvétel az állam elővásárlási joga miatt függőben maradt.

A tulajdonoscsere elől a minisztérium nyilatkozata alapján elhárult az akadály. Csak találgatni lehet, mikor kezdenek neki a gőzös bontásának. A Szőke Tisza Hajó Nonprofit Kft. felszámolója, a Csabaholding Kft. képviselője nem kívánt nyilatkozni.

 

* * *

A gőzgépet és a korlátot is mentenék

– Legfontosabb a gőzgép, ugyanis ilyen eszközt már nem gyártanak. Szeretnénk megmenteni a horgonycsörlőt, a fedélzeti kovácsoltvas korlátot, valamint a kormányművet is. A hajó vasszerkezetének 80-90 százaléka korrodált, az egykori bútorzatot már a leállításkor kiszerelték – nyilatkozta lapunknak korábban Portás Csaba, a „Zoltán Gőzös" Közhasznú Alapítvány kuratóriumi elnöke. A Szőke Tisza újjáéledhet – legalábbis ezt állítja a hajómentő alapítvány elnöke. – Az eredetinél nagyobb, de arra teljesen hasonlító, a Dunán közlekedő szállodahajóba szerelnénk a megmentett részeket – fogalmazott.

geptablaSZT

(Fotó: Szánthó Zoltán)

Mai vízállások:

Duna Vízállás [cm]
Budapest 229
Dunaföldvár -27
Mohács 266
Tisza Vízállás [cm]
Tokaj 487
Tiszalök-alsó 75
Szeged 231
Balaton Vízállás [cm]
Balaton átlag 120
Top of Page