A SZŐKE TISZA gőzgépe menthető, de a hajótest bontásra kerül.
Az állam nem él a Szőke Tisza elővásárlási jogával, nem nyilvánítják műemlékké a gőzöst
Szeged - Bonthatják a szegedi gőzöst: nem kell az államnak a Szőke Tisza. Az illetékes minisztérium szerint az állam nem él a Szőke Tisza elővásárlási jogával, nem nyilvánítják műemlékké a gőzöst. A hajótest nagy részéből ócskavas lesz.
Az eredeti cikk innen tölthető le!
A Szőke Tisza gőzhajó állapota mára sajnos rendkívüli mértékben leromlott a többszöri átalakítások, korszerűsítések, az elmúlt évek karbantartásának hiánya, s nem utolsósorban elsüllyedése miatt. Ezeket figyelembe véve több szakértő is úgy foglalt állást, hogy a hajótest helyreállítása ma már nem lehetséges, de több részegysége még megmenthető. A hajó bontása rövid és hosszabb távon egyaránt költségekkel járhat, ennek mértéke jelenleg kiszámíthatatlan. A Kulturális Örökségvédelmi Hivatal tájékoztatása szerint a hajó rendkívül rossz műszaki állapotára való tekintettel a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szakértője a védetté nyilvánítást nem támogatta – közölte érdeklődésünkre az Emberi Erőforrások Minisztériuma Kultúráért Felelős Államtitkársága, hozzátéve: a tárca az állam elővásárlási jogának gyakorlását a Szőke Tisza gőzhajó esetében nem támogatja. – Ugyanakkor bízunk benne, hogy a hajó leendő tulajdonosa mindent megtesz majd a hajón található megőrzendő emlékek védelme érdekében – tették hozzá.
A minisztérium nyilatkozatával akár pont is kerülhet a február végén a jég nyomásától elsüllyedt gőzös történetének végére. A Szőke Tisza Hajó Kft. tulajdonában lévő hajót május végén értékesítették: egy értékmentéssel és fémkereskedéssel foglalkozó társaság nyerte meg a hajóra kiírt ártárgyalást. Júniusban megírtuk: mivel műemlékvédelmi eljárást kezdeményezett a Kulturális és Örökségvédelmi Hivatal a Szőke Tisza ügyében, az adásvétel az állam elővásárlási joga miatt függőben maradt.
A tulajdonoscsere elől a minisztérium nyilatkozata alapján elhárult az akadály. Csak találgatni lehet, mikor kezdenek neki a gőzös bontásának. A Szőke Tisza Hajó Nonprofit Kft. felszámolója, a Csabaholding Kft. képviselője nem kívánt nyilatkozni.
* * *
A gőzgépet és a korlátot is mentenék
– Legfontosabb a gőzgép, ugyanis ilyen eszközt már nem gyártanak. Szeretnénk megmenteni a horgonycsörlőt, a fedélzeti kovácsoltvas korlátot, valamint a kormányművet is. A hajó vasszerkezetének 80-90 százaléka korrodált, az egykori bútorzatot már a leállításkor kiszerelték – nyilatkozta lapunknak korábban Portás Csaba, a „Zoltán Gőzös" Közhasznú Alapítvány kuratóriumi elnöke. A Szőke Tisza újjáéledhet – legalábbis ezt állítja a hajómentő alapítvány elnöke. – Az eredetinél nagyobb, de arra teljesen hasonlító, a Dunán közlekedő szállodahajóba szerelnénk a megmentett részeket – fogalmazott.
(Fotó: Szánthó Zoltán)
Belépés
Mai vízállások:
Duna | Vízállás [cm] |
---|---|
Budapest | 229 |
Dunaföldvár | -27 |
Mohács | 266 |
Tisza | Vízállás [cm] |
---|---|
Tokaj | 487 |
Tiszalök-alsó | 75 |
Szeged | 231 |
Balaton | Vízállás [cm] |
---|---|
Balaton átlag | 120 |