Magyarország nem írta alá a dunai víziút fejlesztéséről szóló nyilatkozatot.
Az Európai Bizottság kezdeményezésére kilenc érintett ország képviselői a dunai vízi út fejlesztéséről szóló miniszteri nyilatkozatot írtak alá a Közlekedési Tanács ülésének alkalmából.
Luxemburg, 2012. június 7.
Magyarország alapos stratégiai vizsgálat hiányában nem tudta támogatni a hatályos nemzetközi jogi előírásokat meghaladó vállalásokat tartalmazó nyilatkozatot. Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár egy nemzetközi munkacsoport megalapítását javasolta a problémás területek részletes elemzésére.
A dokumentum ötlete iparági aggodalmakra reagálva született meg 2012 májusában. Elfogadásának fő célja a Duna tavaly év végi rendkívül alacsony, a hajózást akadályozó vízállásához hasonló események megelőzése, azonnali intézkedési lehetőségek biztosítása.
Magyarország az egyeztetésére szánt három hét során többször kezdeményezte a megfogalmazott kötelezettségek enyhítését, számos szövegszerű módosítási javaslatot tett a tervezettel kapcsolatban. A támogatható szövegváltozat kidolgozása mellett széleskörű egyeztetés is folyt az összes érintett igazgatási szerv bevonásával. A résztvevők egyöntetű véleménye alapján a nyilatkozat eredeti formában történő aláírása idő előtti kezdeményezés, és csak egy gyengébb vállalásokat rögzítő szöveg lenne elfogadható. Magyarország a szövegszerű javaslatok átvezetését vagy ennek hiányában a nyilatkozat aláírásának későbbi időpontra halasztását kérte a bizottságtól egy alaposabb stratégiai vizsgálat elvégzéséig.
A magyar érvek szerint egy gyors ütemben előkészített, csupán egyetlen szektor érdekeire fókuszáló politikai nyilatkozat nem eredményezheti a Duna hajózási problémáinak valós megoldását. A javasolt stratégiai elemzésnek a belvízi hajózás mellett a környezetvédelem, a vízgazdálkodás, a turizmus és a természeti erőforrások védelmének szempontjait is figyelembe kell vennie.
Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár hangsúlyozta, hogy Magyarország nem a Duna ellen, hanem a Duna hosszú távú fenntarthatósága érdekében hozta meg ezt a döntést. A végleges szövegben több olyan határvonal is szerepel – ilyen például a mederkotrás tételes felsorolása –, amelyet hazánk semmiképpen sem tud elfogadni. Az államtitkár egy szakértői szintű munkacsoport létrehozását kezdeményezte az összes érintett ágazat részvételével a problémás területek feltérképezésére és részletes elemzésére.
Belépés
Mai vízállások:
Duna | Vízállás [cm] |
---|---|
Budapest | 229 |
Dunaföldvár | -27 |
Mohács | 266 |
Tisza | Vízállás [cm] |
---|---|
Tokaj | 487 |
Tiszalök-alsó | 75 |
Szeged | 231 |
Balaton | Vízállás [cm] |
---|---|
Balaton átlag | 120 |