Vizet a Dunába! (De hogyan?)
A kormány zöld Duna-stratégiát valósít meg, vagyis azt szeretné, hogy Magyarország területén a Duna mindkét partja Natura 2000 természetvédelmi terület legyen!
Ennek a véleményének adott hangot Illés Zoltán, a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) környezetügyért felelős államtitkára pénteken Budapesten.
A Duna Charta Vizet a Dunába - ne gátakat! című konferenciáján Illés Zoltán hangsúlyozta: az Orbán-kormány egyértelművé tette, hogy sem a Dunán, sem a Tiszán nem hajlandó semmilyen keresztgátat építeni.
Kifejtette: a kormány a természetvédelemnek ad prioritást, amiből az következik, hogy a Duna kapcsán például a vízi turizmust, az ahhoz szükséges infrastruktúrát, valamint a vízi sport fejlesztését támogatja.
Illés Zoltán hozzátette: a kormány nem hajlandó sem kavicskotrásra, sem a hajózási útvonal szélesítésére forrást adni, mivel az az alapelv, hogy a hajókat kell a folyóhoz alakítani, és nem fordítva. Magyarországnak nem érdeke, hogy 40 ezer helyett 120 ezer konténert szállítsanak vízi úton - még akkor sem, ha a hajón történő szállítás leginkább környezetbarát -, mivel a belföldi áruszállításnál sokkal versenyképesebb a tengeri hajózás és áruszállítás - vélekedett az államtitkár.
Elmondta: a kormány vasútfejlesztésre kívánja fordítani az európai uniós forrásokat, nem pedig belvízi szállításra.
Illés Zoltán hangsúlyozta: másfél évvel ezelőtt döntött a kormány arról, hogy biztosítja az önerőt azon két európai uniós finanszírozású projekt végrehajtására, amelynek keretében a Szigetközben elvégzik az oldalágak tisztítását, karbantartását, az ott meglévő műtárgyak fenntartását, vagy esetleg újak építését. A két projektre egyenként 6,5 milliárd forint áll rendelkezésre, a megvalósítás már folyamatban van.
A konferenciát abból az alkalomból rendezte a Duna Charta, hogy 20 évvel ezelőtt, 1992 októberében terelte el Szlovákia a Duna vizét a bősi erőmű csatornájába (vagyis szlovák területre). Illés Zoltán emlékeztetett arra, hogy a Hágai Nemzetközi Bíróság elítélte Szlovákiát az egyoldalú Duna-elterelésért, ugyanakkor Magyarországot is elmarasztalta a bős–nagymarosi vízlépcső megépítéséről szóló szerződés felbontásáért.
Az államtitkár hangsúlyozta: a mindenkori átlagos vízhozam legalább fele Magyarországot illeti meg jelenleg is.
Illés Zoltán szerint a kormánynak a szlovák féllel tárgyalnia kell arról, hogy mikor, melyik folyamkilométernél adja át a szlovák kormány a mindenkori átlagos vízhozam minimum 50 százalékát Magyarországnak. Mint mondta, informálisan már számos alkalommal tárgyalt erről szlovák kollégájával. Az államtitkár lát esélyt arra, hogy tárgyalások induljanak a vízhozam megosztásáról.
Belépés
Mai vízállások:
Duna | Vízállás [cm] |
---|---|
Budapest | 229 |
Dunaföldvár | -27 |
Mohács | 266 |
Tisza | Vízállás [cm] |
---|---|
Tokaj | 487 |
Tiszalök-alsó | 75 |
Szeged | 231 |
Balaton | Vízállás [cm] |
---|---|
Balaton átlag | 120 |