Jump to content

Temesvári megemlékezés a 280 éve hajózhatóvá tett Béga-csatornáról.

-vas-
2012-08-18 11:47:00

A román tengerészet napján Temesváron emléktáblát avattak abból az alkalomból, hogy 280 éve hajózható a városon átvezető Bega csatorna.

 

(MTI) - A Temesváron felavatott emléktábla azt idézi fel, hogy 1732-ben jutott el az első hajó a kikotort Bega-csatornán a Belgrád közelében fekvő Duna melletti Pancsováról Temesvárra. Szekernyés János temesvári helytörténész elmondta, hogy nemcsak az akkori kor mércéjével, hanem a mai szemmel is jelentősnek számít a Temes-köz mocsarainak a 18. század első felében történt lecsapolása, a Bega és a Temes folyó szabályozása. Mint megjegyezte, ennek a következménye, hogy bár Temesvár neve a Temes folyóra utal, a városon a Bega folyik át. Az osztrák szolgálatban álló Fremant Miksa holland vízmérnök ugyanis úgy tervezte meg a térség vízügyi rendszerét, hogy a mesterséges medrekbe terelt két párhuzamos folyó közül a Bega (régi nevén Kistemes) haladjon át Temesváron.

A helytörténész elmondta: a vízügyi rendszert úgy építették meg, hogy a két folyót Temesvár fölött két csatorna is összeköti. A Lugos közelében ásott tápcsatorna azt tette lehetővé, hogy a Temesből mindig annyi vizet vezessenek át a Begába, amennyi a hajózáshoz szükséges, egy másik árapasztó csatorna pedig az esetleges vízfölösleget vezette át a Begából a Temesbe.
"Ennek a rendszernek köszönhető, hogy a Bega a legnagyobb szárazságban is hajózható maradt, Temesvárt pedig az újkori történetében soha nem veszélyeztette árvíz" - magyarázta Szekernyés János. A rendszert a 19. században is fejlesztették; duzzasztógátakkal és zsilipekkel érték el, hogy immár nagyobb hajók is eljuthatnak Temesvárra.
A helytörténész szerint Temesvár és a Bánság gazdasági felemelkedését is a hajózható Bega-csatorna alapozta meg. Az itt megtermelt gabonát, később pedig a Temesváron gyártott ipari termékeket is vízi úton szállították el. Hajón érkeztek Temesvárra a városban épült gyárak berendezései és 1857-ben az épülő Szeged-Temesvár vasútvonal első gőzmozdonyai is. Szekernyés János elmondta, hogy a Temesvár terein látható fogadalmi szobrokat is hajón szállították Bécsből a városba.
Szekernyés megemlítette, hogy a Temesvárra vezető hajóforgalmat a trianoni határok lehetetlenítették el, 1958-ban állt le végképp a Románia és Jugoszlávia közötti hajóforgalom. A Moszkvából irányított Jugoszlávia-ellenes kampány idején ráccsal zárták el a Bega medrét, hogy még búvárok se juthassanak át a folyón Jugoszláviába.
"A Bega romániai szakaszán az 1960-as évekig közlekedtek hajók. A folyó melletti falvakból a Puttyogónak nevezett kishajóval hozták a zöldséget a temesvári piacra" - idézte fel Szekernyés János. Az 1980-as, 1990-es években már csak Temesvár területén maradt sétahajózásra alkalmas a folyómeder, de 2000 után ez a szakasz is eliszaposodott.
Temesvár alpolgármestere 2011 áprilisában jelentette be, hogy a város területén ismét hajózhatóvá tették a csatornát és a városvezetés azt tervezi, hogy vízibuszokat állít üzembe. Az akkori közlés szerint a Bega-csatorna teljes, 44 kilométeres romániai szakaszán újraindulhat a hajózás, ha újraépítik a zsiliprendszert Románszentmihálynál.
Az eredeti cikk innen tölthető le!

Mai vízállások:

Duna Vízállás [cm]
Budapest 229
Dunaföldvár -27
Mohács 266
Tisza Vízállás [cm]
Tokaj 487
Tiszalök-alsó 75
Szeged 231
Balaton Vízállás [cm]
Balaton átlag 120
Top of Page