Jump to content

Topictali, Csepel szabadkikötő

viking star
2003-04-29 10:11:00

Az "Index - Törzsasztal - Gőzhajók, hadihajók, hajózás" fórum lelkes csapata 2003. április 29-én megtartotta első topictalálkozóját a csepeli szabadkikötőben. A következőkben viking star beszámolója olvasható.

A topic elindítói, és az azok köré csoportosult "I. generáció" már próbálkozott tisza-tavi, illetve velencei-tavi találkozók megszervezésével, ám akkortájt még nem volt ekkora aktivitása a fórumnak. Én a "II. generációval" érkeztem, amikor a téma már a leselejtezett hajók szomorú sorsa volt. A "III. generáció" kialakulásakor pedig a helyzet még szörnyűbbé vált: a három utolsó, működő vontatóhajó halálhíre terjedt: "Ma láttam az Inotát, elég rossz állapotban volt, a kerékállása mögött Hotel-Donau felirat díszelgett", "a személyzet nélküli Szombathelyet a Sajó m/s mozgatja. Úgy hallom leszerelés, és lángvágó előtt áll :( Az építési táblát már elvitték...", "A Sopronban talán már gép sincs...ki tudja mióta áll". Részben tehát a ’valamit tenni kell, hogy eme eszeveszett pusztítás alatt ne ismétlődjön meg ma a vontatóhajókkal az, ami anno a gőzhajókkal megtörtént’, részben pedig a nickek mögött megbúvó személyek iránti megismerésvágy – vajon ki lehet az, aki mindig friss infoval szolgál a Szabadkikötőből? Ki az, aki a Dunán vitorlázik? Ki a linkvadász, aki folyton keresgél-kutat valamit a topicon? Ki a Balaton krónikása? Ki rakja be ezeket a gyönyörű képeket? – késztetett arra minket, hogy megszervezzük a topic történetének első igazi találkozóját. Somlóvári László, a MAHART akkori vezérigazgatója kifejezve, hogy céljainkkal egyetért, meghívta a társaságot a Szabadkikötőbe. Kora délután, a kapuban gyűlt össze a csapat. Bár személyesen jóformán senki nem ismert senkit, egyikünk sem látta még a másikat; az Internet, és a hajózás iránti szenvedély által összekovácsolt társaságunk elszántan, határozott léptekkel, mintha már ezer éve cimborák lennénk vonult be az úgynevezett "Répaházba", a MAHART-székház II. emeleti tanácskozó termébe. Itt, a Magyar Hajózás évszázados hagyományainak a legteljesebb mértékben megfelelő fogadtatásban részesültünk. Első programpontként végighallgattuk házigazdánk előadását a MAHART privatizációjáról. Az itt elhangzottak a topikban is tárgyalt kérdések hátterét világították meg, néha bizony "húsba vágó" tényeket is említve. Az előadás végén mindenki kapott egy kitűzőt, amely, igaz jelképesen, de már egy jövőbeli szorosabb szövetség megalakulását sejttette. A kiállító terem hajómakettjeit nézegetve pedig már számokkal is kalkulált a csapat. "Mi mennyi, miért ezt, s miért ne azt, s ha már azt, hogyan lehet gazdaságosan fenntartani...stb" - hangzottak el a felvetett problémák alatt fogalmazott kérdések. Ezúttal egy nagyobb séta következett. Az irányt a hátsó öböl felé vettük, ahol a kékesszürke korpuszú vontatók a tiszta, meleg időben a lemenő nap fényében csillogva fürödtek. A fedélzetre léptünk. Sokunk ekkor járt először kereskedelmi hajón. Óriási élmény volt. Fantasztikus kalandfilmeket megszégyenítve járkáltunk fel-alá tanulmányozni a hajók állapotát. Ablakokon bekukucskálva felfedezett tányérok az asztalokon, félig kinyomott mustárostubus, uborkakonzerv, kesztyűk a székeken, "Rögtön jövök!" feliratú papírcetli a bejárati ajtón. Mintha hírtelen, egyik pillanatról a másikra közölték volna a személyzettel: "bocs fiúk, ennyi volt". Hol nevettünk, hol sírtunk a látottakon. Közben, a roncstemetőt ért "rohamos megszállás" láttán érkező biztonságiak a kikötőben uralkodó rendről és fegyelemről tökéletes tanúbizonyságot tettek. A helyzet természetesen tisztázódott. Hazaérve erről a napról nem csak a fotók, nem csak a kitűző, hanem a ruhám, és a kezem is hordozta - egy bizonyos ideig - az első topictalálkozó emlékeit. Úgy éreztem magam, mint egy Kraftwerk rajongó koncert után, aki megérinthette, nyomogathatta a színpad előtt a mini kalkulátort. Alig akartam a vontatóhajók, a kötelek illatát lemosni magamról. Az élmények persze korántsem térítették el figyelmünket arról, ami miatt valóban összegyűltünk. Felvettettük egy egyesület alapításának a lehetőségét, s innentől kezdve tevékenyen vártuk, mikor léphetünk akcióba, mikor, s hogyan döntenek a felsőbb körök a megmentésre váró öregek feje felett. A találkozó utáni napon pedig büszkén adtuk hírül a topicnak: "A Soprongyban még benne vannak a 8 hengeres Lángok!!!".

Mai vízállások:

Duna Vízállás [cm]
Budapest 229
Dunaföldvár -27
Mohács 266
Tisza Vízállás [cm]
Tokaj 487
Tiszalök-alsó 75
Szeged 231
Balaton Vízállás [cm]
Balaton átlag 120
Top of Page