Jump to content

Aki vidám szirénné változtatta Gagarint

bama.hu
2015-03-26 08:29:00

Idegenforgalmi díjat kapott a drávai hajós.

gag1

A drávai hajós Fórizs Sándor kapta idén a siklósi kamara térségi idegenforgalmi díját. A vízi embernek van miről mesélnie, Szirén nevű hajójával közel két évtizede egyedüliként szállítja a folyón a turistákat, hogy az érintetlen vízi paradicsomot megcsodálhassák.

– Akkor tehát a Dráván is vannak szirének?

– Csak egy, de az nagybetűvel, és hogy még érdekesebb legyen, a „lánykori neve” Gagarin volt. Sokat látott vízi járgány ez, egykor a Dunán kezdte, majd Balatonfürednél portyázott a SZOT-üdülő vendégeivel, és a kilencvenes években kereszteltem Szirénné, amikor a Drávára került. Most a folyó egyetlen határkikötőjében, Drávaszabolcson horgonyoz, s innen indul túrákra.

– Mi fér bele egy ilyen vízi kirándulásba?

– Évek óta csak egyedül járom a folyót, s több órás utakat szervezek. A leghosszabb Eszékig vezet, és olykor akadnak pecás kiruccanások is.

– Miben egyedülálló egy ilyen hajóút?

– Hogy a Dráva mentén szinte érintetlen a természetes környezet. A drávaszabolcsi kikötőnél például egy jelentős kormoránkolóniával találkozik a vendég, ez a madár egyedül itt fészkel a folyó mentén. De órákat tudnék a növény- és állatvilágról beszélni, annál is inkább, mert a folyó minden szegletét ismerem, hiszen ezernél többször nekivágtam már felfedezni a Szirénnel.

– Hogy lesz valaki drávai „hajóskapitány”?

– Az idegenforgalomban dolgoztam egész életemben, korábban a harkányi gyógyfürdő üzemvezetője voltam, s mindig érdekeltek a turizmus új lehetőségei. A drávai hajózást 1996 áprilisában indítottam el, eleinte elsősorban gyerekcsoportokkal, erdei iskolákkal. Napjainkban évente száznál több túrára indulunk a 45 személyes Szirénnel, vagyis több ezren csodálhatják meg ily módon újra és újra a folyó szépségeit.

– Úgy tudom a foci legalább akkora szenvedélye, mint a hajózás.

– Ma is tagja vagyok a harkányi labdarúgó-szakosztálynak, s egykor a csapat edzője voltam, akkor jutottunk el a megye első osztályig. A harkányi meccseken pedig kint vagyok mindig.

– Ha jobban megnézzük, ezt a díjat már tíz évvel ezelőtt is megkaphatta volna...

– Az elismerést a teljes idegenforgalmi életpályámért kaptam, bár azért remélem, fogok még a térségben újdonságokkal jelentkezni. Először a hajózás terén, de szeretném megélni azt is, hogy Harkány visszanyerje turisztikai rangját. Ugyanis volt idő, amikor a fürdő kétmillió fizető vendéggel számolhatott, ma viszont negyedennyien sincsenek.

Negyedszázadon át volt a gyógyfürdő üzemvezetője

Fórizs Sándor 1946-ban született Diósviszlón. Pécsett az 500-as szakképzőbe járt, villamosipari technikus lett a Zipernowsky Gépipari Technikumban és a felsőfokú külker-áruforgalmi szakot is elvégezte. 1968–1993 között a Harkányi Fürdővállaltnál dolgozott, csaknem negyed századon át volt a fürdő üzemvezetője. A rendszerváltást követően a harkányi IBUSZ irodát vezette, a drávai hajózást magánvállalkozásban 1997-ben kezdte el. 2006-tól nyugdíjasként dolgozik, ma már többnyire a hajó kormánykerekét is lánya  forgatja. Felesége Anna, a Regionális Munkaügyi Központtól ment nyugdíjba. Egy fia, három lánya és egy unokája van.

Szerző: Mészáros B. Endre (Dunántúli Napló). Az eredeti cikk ITT érhető el!

gag2Fotó: Kosztolicz Péter

Mai vízállások:

Duna Vízállás [cm]
Budapest 229
Dunaföldvár -27
Mohács 266
Tisza Vízállás [cm]
Tokaj 487
Tiszalök-alsó 75
Szeged 231
Balaton Vízállás [cm]
Balaton átlag 120
Top of Page