Aki vidám szirénné változtatta Gagarint
Idegenforgalmi díjat kapott a drávai hajós.
A drávai hajós Fórizs Sándor kapta idén a siklósi kamara térségi idegenforgalmi díját. A vízi embernek van miről mesélnie, Szirén nevű hajójával közel két évtizede egyedüliként szállítja a folyón a turistákat, hogy az érintetlen vízi paradicsomot megcsodálhassák.
– Akkor tehát a Dráván is vannak szirének?
– Csak egy, de az nagybetűvel, és hogy még érdekesebb legyen, a „lánykori neve” Gagarin volt. Sokat látott vízi járgány ez, egykor a Dunán kezdte, majd Balatonfürednél portyázott a SZOT-üdülő vendégeivel, és a kilencvenes években kereszteltem Szirénné, amikor a Drávára került. Most a folyó egyetlen határkikötőjében, Drávaszabolcson horgonyoz, s innen indul túrákra.
– Mi fér bele egy ilyen vízi kirándulásba?
– Évek óta csak egyedül járom a folyót, s több órás utakat szervezek. A leghosszabb Eszékig vezet, és olykor akadnak pecás kiruccanások is.
– Miben egyedülálló egy ilyen hajóút?
– Hogy a Dráva mentén szinte érintetlen a természetes környezet. A drávaszabolcsi kikötőnél például egy jelentős kormoránkolóniával találkozik a vendég, ez a madár egyedül itt fészkel a folyó mentén. De órákat tudnék a növény- és állatvilágról beszélni, annál is inkább, mert a folyó minden szegletét ismerem, hiszen ezernél többször nekivágtam már felfedezni a Szirénnel.
– Hogy lesz valaki drávai „hajóskapitány”?
– Az idegenforgalomban dolgoztam egész életemben, korábban a harkányi gyógyfürdő üzemvezetője voltam, s mindig érdekeltek a turizmus új lehetőségei. A drávai hajózást 1996 áprilisában indítottam el, eleinte elsősorban gyerekcsoportokkal, erdei iskolákkal. Napjainkban évente száznál több túrára indulunk a 45 személyes Szirénnel, vagyis több ezren csodálhatják meg ily módon újra és újra a folyó szépségeit.
– Úgy tudom a foci legalább akkora szenvedélye, mint a hajózás.
– Ma is tagja vagyok a harkányi labdarúgó-szakosztálynak, s egykor a csapat edzője voltam, akkor jutottunk el a megye első osztályig. A harkányi meccseken pedig kint vagyok mindig.
– Ha jobban megnézzük, ezt a díjat már tíz évvel ezelőtt is megkaphatta volna...
– Az elismerést a teljes idegenforgalmi életpályámért kaptam, bár azért remélem, fogok még a térségben újdonságokkal jelentkezni. Először a hajózás terén, de szeretném megélni azt is, hogy Harkány visszanyerje turisztikai rangját. Ugyanis volt idő, amikor a fürdő kétmillió fizető vendéggel számolhatott, ma viszont negyedennyien sincsenek.
Negyedszázadon át volt a gyógyfürdő üzemvezetője
Fórizs Sándor 1946-ban született Diósviszlón. Pécsett az 500-as szakképzőbe járt, villamosipari technikus lett a Zipernowsky Gépipari Technikumban és a felsőfokú külker-áruforgalmi szakot is elvégezte. 1968–1993 között a Harkányi Fürdővállaltnál dolgozott, csaknem negyed századon át volt a fürdő üzemvezetője. A rendszerváltást követően a harkányi IBUSZ irodát vezette, a drávai hajózást magánvállalkozásban 1997-ben kezdte el. 2006-tól nyugdíjasként dolgozik, ma már többnyire a hajó kormánykerekét is lánya forgatja. Felesége Anna, a Regionális Munkaügyi Központtól ment nyugdíjba. Egy fia, három lánya és egy unokája van.
Szerző: Mészáros B. Endre (Dunántúli Napló). Az eredeti cikk ITT érhető el!
Fotó: Kosztolicz Péter
Belépés
Mai vízállások:
Duna | Vízállás [cm] |
---|---|
Budapest | 229 |
Dunaföldvár | -27 |
Mohács | 266 |
Tisza | Vízállás [cm] |
---|---|
Tokaj | 487 |
Tiszalök-alsó | 75 |
Szeged | 231 |
Balaton | Vízállás [cm] |
---|---|
Balaton átlag | 120 |