Jump to content

Modernizált hajóparkkal a turizmus szolgálatában

magyarhirlap.hu
2017-08-29 15:06:00

A Magyar Hírlapnak nyilatkozott a Mahart PassNave igazgatója.

A Dunakanyarba szinte telt házzal közlekednek a járatok, a Mahart PassNave meghatározó szereplője lett Budapesten a szállodapiacnak, mondja Spányik Gábor ügyvezető

spanyik

A megújult Mahart-flottát az úszó-világbajnokság megrendezését követően egy az egyben „átadtuk” az utazóközönségnek, a korszerűsített járművekkel gyors és kulturált eljutást teszünk lehetővé a Dunakanyarba – közölte lapunkkal Spányik Gábor, a Mahart PassNave Kft. ügyvezetője. Két éven belül új, gyors járású hajókat vásárolna a cég, amelyekkel hivatásforgalmat is lebonyolítanak a tervek szerint.

– Hogyan sikerült az úszó-világbajnokság forgalmának lebonyolítása a dunai vízi utakon?

– Zökkenőmentes volt a hajók közlekedtetése a világbajnokság idején, és a visszajelzések ezzel kapcsolatban még mindig nagyon pozitívak. A leggyorsabb és legsimább eljutást a Mahart PassNave hajói tették lehetővé a helyszínekre, és két hét alatt ötvenezer utast szállítottunk. Számunkra különösen sikeres volt a rendezvény, mert ennek révén a hajóparkunk háromnegyede megújult, teljes külső-belső felújításon estek át, légkondicionálóval, wifivel, televíziókészülékekkel és az ezekhez szükséges antennarendszerekkel szereltük fel a járműveinket.

– Mennyibe került a flotta felújítása, és honnan vették az ehhez szükséges összeget?

– A felújítás nyolcszázmillió forintba került, és ezt saját forrásból finanszíroztuk. Az ötéves fejlesztési tervünk bizonyos elemeit hoztuk előre a világbajnokság miatt, és mivel eredményesen működik a cég, rendelkezésünkre állt erre a célra tartalék. A harminc járművünkből tizennyolcat építettünk át, megújult az összes Moszkva típusú hajónk, a szárnyashajók is, továbbá a Budapest rendezvényhajó, ami önmagában háromszázmillió forintba került. Ezeket a beruházásokat egy az egyben „átadtuk” az utazóközönségnek, hiszen megújult flottával közlekedhetünk a Dunakanyarba és a többi útvonalunkon. A beruházások ezzel nem álltak le, hiszen az elkövetkező négy-öt hónapban öt Moszkva típusú hajónkba építünk korszerű Euro 6-os környezetvédelmi besorolású motort.

– Mennyi kikötő épült a világbajnokságra, és mennyi újult meg? Ki üzemelteti ezeket a kikötőket?

– Nyolc új kikötő épült és négyet mi újítottunk fel. Az új kikötőknek a Fina2017 Kft. a tulajdonosa, és mi vagyunk az üzemeltetők.

– Milyen eredménnyel zárt tavaly a cég? Mekkora az utasforgalmuk éves szinten?

– Tavaly háromszázezer utas vette igénybe a hajóinkat, az árbevételünk 2,9 milliárd forint volt, és pozitív eredménnyel zártuk az évet.

– Tervezik újabb hajók be- szerzését?

– Ez a park egyelőre marad, de tervezünk cseréket. Idén a működésben annyi változás történt, hogy a nemzetközi járatok helyett mindennap közlekedtetünk szárnyashajót Visegrádra és Esztergomba. A hajóink ezen az útvonalon szinte telt házzal közlekednek. Az elkövetkező két évben viszont a szárnyashajóflottánkat szeretnénk szintén gyors járású hajókra cserélni. A típusról még nem döntöttünk, de 2019-2020-ban új, 120-150 személyes, gyors járású hajók közlekednek a Dunakanyarba a tervek szerint. Ezek lehetnek katamaránok, vagy szintén szárnyasok.

– Mi számít gyors járású hajónak?

– Azok, amelyek óránként legalább ötven-hetven kilométeres sebességgel tudnak közlekedni, a hagyományos hajók utazósebessége 14-20 kilométer közötti.

– Nyilván ha új hajókat vásárolnak, akkor a szolgáltatási palettát is kibővítik.

– Terveink szerint az új gyors járású hajóinkkal hivatáscélú forgalmat is ellátnánk. Visegrádról reggel indítanánk járatokat, amelyek a Váci révnél is megállnak, így az utasok egy óra húsz perc, illetve egy óra alatt a belvárosba tudnak jutni, hiszen például a Batthyány térről egyből átszállhatnak a metróra vagy a fonódó villamosra. A Volán autóbuszai körülbelül egy óra húsz és egy óra negyven perc körül teszik meg ezt az utat, így időben is versenyképesek tudnánk lenni. Hangsúlyozom ugyanakkor, hogy az általunk kidolgozott modell szerint ezeket a hajókat ráfizetés nélkül tudnánk működtetni, tehát nem vennénk igénybe állami támogatást ehhez sem, ráadásul jelentősen növekednének a bevételeink. A járatok reggel bejönnek Budapestre, majd napközben turistákat szállíthatnak a Dunakanyarba, délután, illetve kora este pedig visszatérnének Visegrádra. Erre a célra négy új hajót szeretnénk üzembe helyezni.

– A szárnyashajóiknak mekkora a befogadóképességük?

– A kisebbek ötvenöt, a közepesek hetven, a legnagyobbak százöt utast tudnak szállítani, ötvenöt és hetven kilométeres sebességgel.

– Budapesten rengeteg a turista, ott is telt házzal üzemelnek?

– Igen, de alkalmazkodnunk kellett a változó feltételekhez, hiszen a fővárosban a BKK hajói sok turistát szippantottak el. Ebből adódóan a Margit-szigetre már nem közlekedünk, viszont a városnéző hajóink továbbra is rendelkezésre állnak, és növeltük a szentendrei járatok számát is. Ezek közül néhányat Visegrádig közlekedtetünk, és jövőre felvesszük a menetrend szerinti járatok közé Zebegényt. Ezenfelül 2018 tavaszán elindítjuk a dömösi átkelőhajót. Az állomást öt éve felújítottuk, és kialakítunk egy hajómegállót a Duna másik oldalán, a vasút közelében. Így akár vonattal is eljuthatnak a turisták a Duna másik oldaláról Dömösre, illetve a Pilis-hegységbe.

– A Duna déli szakaszán milyen forgalmat bonyolítanak?

– Programjáratot közlekedtetünk Kalocsára és Soltra szárnyashajóval, és jövőre Bajára is indítanánk ilyen hajókat. Jövő tavaszra megújul az ottani kikötő, és ha emelkedik a város forgalma, a szállodahajók is megállhatnak. Százhalombattán is üzemeltetünk kikötőt, korábban hivatásforgalmat is bonyolítottunk. A hajózást a hivatásforgalomban ott tartjuk versenyképesnek, ahol normális eljutási időt tudunk biztosítani, és nem állítunk fölösleges konkurenciát a MÁV-nak és a Volánoknak. A Szentendrei-sziget pont ilyen, az ottani településekről hajóval lehet a legegyszerűbben és a leggyorsabban Budapestre bejutni. Olyan igényeknek igyekszünk eleget tenni, amelyek valósak, ezért is bővítettünk a Dunakanyar felé.

– A Duna felső szakasza Esztergom után mennyire népszerű?

– Komáromban működtetünk kikötőt, továbbá hajóállomást szeretnénk építeni a szlovákiai Karva településen. Ekkor egészen Komáromig bővítenénk a szárnyashajójáratainkat. Véleményem szerint a felvidéki magyarok sokat tesznek azért, hogy a közvetlen környezetük szép legyen, így mindenképpen szeretnénk kikötőt létesíteni, és a turizmus bővülésének teret adni.

– A bécsi nemzetközi járatukat miért szüntették meg?

– Idéntől csak programjárat indul Bécsbe. Csökkent az utaslétszám, növekedtek az ottani kikötési díjak, így nem volt értelme fenntartani a járatot. Ráadásul a menetidő Budapest és Bécs között a két zsilipezéssel együtt hat és fél óra, ami egyáltalán nem versenyképes.

– Mennyire hajózható a Duna?

– Véleményünk szerint jól hajózható, persze vannak olyan időszakok, amikor bizonyos gázlókon problémás, sok üzemanyag-fogyasztással jár az áthaladás, és a menetidők is megnövekednek. Alacsony vízállásnál ráadásul problémát jelent kikötni a szárnyashajókkal, hiszen úszó állapotban két méter negyven centi a merülésük. Ugyanakkor sokat teszünk a környezet védelméért, így nem tartjuk jó megoldásnak a meder kotrását. Ha ugyanis a csápos kutakról leszedjük ezzel a természetes szűrőréteget, sok kárt okozhatunk az ivóvízellátásban. Ennélfogva a kotrás helyett hosszabb pontonhidakat építünk néhány kikötőben.

– A szállodahajózás aranybánya lehet az érdekelt társaságoknak. Milyen szereplője ennek a piacnak a Mahart?

– A magyarországi Duna-szakaszon közlekedő szállodahajók kilencven százaléka a Mahart kikötőiben áll meg, ezzel évente háromszázezer turistát hozunk, leginkább Budapestre. A forgalom növekszik, és különösen előnyös számunkra, hogy az utascsere nálunk történik, ami azt jelenti, hogy Budapesten a turisták legalább két-három napot eltöltenek. A jegyeket ugyanis úgy értékesítik a szállodahajókat működtető társaságok, hogy vagy Budapesten száll fel az utas, vagy itt száll ki. Ezzel meghatározó szereplői lettünk a szállodapiacnak, arról nem is beszélve, hogy a hajók ellátása friss gyümölccsel és zöldséggel vagy ásványvízzel is innen történik. Hozzáteszem, hogy meglehetősen fizetőképes réteg veszi igénybe a szállodahajókat, akik sok pénzt elköltenek itt. Nemcsak Budapesten, hanem Esztergomban és Visegrádon is, ahol a hajók rendszerint megállnak. Mivel növekszik a turizmus, ezzel együtt a forgalom, szeretnénk Győr-Gönyűben is kikötőt létesíteni. Leginkább azért, hogy a környék, elsősorban a pannonhalmi apátság látnivalóival is megismertessük az ide látogató turistákat.

– A Tiszán működtetnek hajó- járatokat?

– A Tiszára idén tértünk vissza, Dombrád és Cigánd között üzemeltetünk kompjáratot, amely turistahajóként is működik. Jövőre szeretnénk kikötni Szolnokon és Szegeden is.

Szerző: Putsay Gábor

Mai vízállások:

Duna Vízállás [cm]
Gönyü 48
Budapest 166
Dunaföldvár -51
Mohács 265
Tisza Vízállás [cm]
Tokaj 465
Tiszalök-alsó -51
Kisköre-alsó -218
Szeged 73
Balaton Vízállás [cm]
Balaton átlag 88
Top of Page